Индекс 2016
Гражданско общество
2016, ОБЩИНА Кърджали
2.56
Капацитет
3.50
Роля
1.75
Управление
2.42

Местните граждански организации в Община Кърджали получават обща оценка 2,56, което е под средното за страната. Сравнително по-високо са оценени измеренията капацитет и механизми за вътрешно управление, а най-слабо – роля на гражданския сектор в местната система за почтеност.

 

КАПАЦИТЕТ

Местните граждански организации нямат свободен достъп до общински фондове за подкрепа на техни инициативи. Официалната интернет страница на общината предоставя частична, но неактуална информация за подобен инструмент. Анкетираните организации споделят, че не познават общински механизми за финансиране на инициативи на гражданското общество.

Повечето граждански организации са получавали дарения от бизнеса, но те са по-скоро спорадични дарения за конкретни социални каузи, отколкото постоянна практика. Гражданският сектор може да разчита и на подкрепа от страна на медиите за популяризиране на своите инициативи.

Що се касае до независимостта на гражданския сектор, липсват данни за явен натиск или влияния върху представител на граждански организации в общината, но същевременно мнозинството от анкетираните представители на сектора твърдят, че съществуват зависимости меду граждански организации и политически и партийни интереси.

 

РОЛЯ

И тук, както и в повечето изследвани общини, гражданските организации не са достатъчно активни в инициираното на мерки и политики и в провеждането на застъпнически кампании, свързани с противодействие на корупцията и установяване на практики за добро управление. Гражданският сектор е активен и многообразен, с превес на организациите, ангажирани със социални дейности, читалищна дейност, доброволчество. Този потенциал следва да се развива и укрепва. Приносът на гражданския сектор към системата за почтеност на местно ниво следва да бъде надграден с инициативи за граждански контрол над работата на институциите на местно ниво.

 

УПРАВЛЕНИЕ

Поддържането на публичност на управлението и дейността не е приоритет за местните граждански организации. Вероятно това се дължи на непознаване на високите стандарти за прозрачност и отчетност на гражданските организации и/или непознаване на начините за прилагане на тези стандарти на практика (поддържане на интернет страница, поддържане на страница в социални мрежи, публикуване на информация в специализирани портали и др.). Необходими са допълнителни усилия за информиране на гражданския сектор за добрите практики за поддържане на публичност в неговата работа, както и в по-общ план, подкрепа от обществеността за неговите инициативи и каузи.

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Гражданско общество
Капацитет 3.50
Капацитет на местните граждански организации 3.50

Местните граждански организации имат достъп до общински фондове за финансиране на обществено значими дейности 1.00

Съществува практика за предоставяне на дарения за гражданските организации от страна на местния  бизнес 3.00

Местните неправителствени организации успяват да мобилизират експерти, авторитетни личности и гражданска подкрепа в изпълнението на своите инициативи 5.00

Местните неправителствени организации могат да разчитат на подкрепа от страна на местните медии 5.00

Независимост 3.50

За последната година има медийни публикации за оказван натиск върху неправителствени организации 4.00

За последната година има медийни публикации относно създадена зависимост между граждански организации и а) местни власти, б) партии и в) бизнес 3.00

Роля 1.75
Ефективен граждански мониторинг за отчетност на управлението 1.50

Установена е практика гражданските организации да изискват информация от местните органи на самоуправление 2.00

През последната година има случаи на разкрития за злоупотреби и нередности, направени от граждански организации 1.00

Антикорупционни политики и реформи 2.00

През последната година граждански организации са инициирали или участвали във форуми и инициативи, обединяващи действията на институции и граждански организации за противодействие на корупцията 4.00

През последната година гражданските организации и институциите са участвали в разработването на антикорупционни стратегии, предложения 1.00

През последната година граждански организации са провели застъпнически кампании, свързани с противодействие на корупцията и установяване на практики за добро управление 1.00

Управление 2.42
Прозрачност 2.00

Сайтовете на гражданските организации предоставят информация относно състава на техните управителни съвети  3.00

Гражданските организации предоставят информация относно осъществени проекти и инициативи включва осъществени дейности, постигнати резултати, получени и изразходвани средства 1.00

Отчетност 3.00

Сайтовете на гражданските организации предоставят информация с отчетите за тяхната дейност 1.00

Гражданските организации имат практика да организират пресконференции, да публикуват информационни материали и да дават интервюта във връзка с техни проекти и инициативи 5.00

Почтеност 2.25

Местните граждански организации са изработили в своята практика етични кодекси, правила и стандарти за поведение 2.00

Местните организации извършват наблюдение и оценки относно изпълнението на създадени етични правила 2.00

Местните организации са част от мрежи, които създават, поддържат етични правила в работата на гражданския сектор 2.00

Няма медийни публикации за неетично/непрофесионално поведение на  представители на неправителствени организации и за обвързаности с местни бизнес интереси, политически парии и местна власт 3.00