
2016, ОБЩИНА Кърджали
КАПАЦИТЕТ
Адекватни ресурси
Като цяло, партиите не са готови да предоставят информация относно своето финансиране. Половината от анкетираните представители на партиите не са наясно какви са източниците на финансиране на местните партийни структури. При другите повече от половината бюджет произтича от местни източници (членски внос и дарения), а останалите средства са предоставени от централата.
Партиите използват помещенията основно за партийна дейност. Една от партиите използва наетото помещение и за срещи с граждани, като има официален график на приемната. Половината от партиите ползват помещения, които са предоставени от общината, а останалите ползват помещения на свободен наем.
Независимост и представителство на интереси
Основните политически партии са представени в местния парламент, като групите са съставени от партийни членове; няма представители на граждански квоти и представители на други заинтересувани групи, които да са представени в Общинския съвет и които да конкурират партийните решения. В медиите липсва информация за зависимост на общинските съветници от нерегламентирано влияние. В тази връзка е необходимо, обаче, да се отбележи притеснението на местните медии да публикуват подобни данни, дори и да са им известни. Всички интервюирани представители на партиите имат съмнения за зависимости.
РОЛЯ
Подкрепа за антикорупционни програми
Партиите, представени в местния парламент, не са подписали Обществения договор за почтено и открито управление на местната власт. Наскоро е приет Етичен кодекс на общинския съветник, като към момента на провеждане на проучването не всички представители на партиите са запознати с неговото съдържание. В тази връзка са предприети действия за неговото публикуване на официалния сайт. Партиите са декларирали готовност да подкрепят приемане на дългосрочна стратегия за превенция на корупцията в общината за периода 2015 – 2019 г.
Взаимодействие с гражданското общество
От началото на новия мандат на Общинския съвет всички партии са предложили свои инициативи в отговор на исканията на гражданите. Могат да бъдат посочени и конкретни примери за подкрепени инициативи на граждански организации или за подкрепени обществени каузи (женски и младежки партийни организации често организират инициативи в подкрепа на болни деца; почистване на града; подкрепа на местни неправителствени организации).
УПРАВЛЕНИЕ
Прозрачност на местните политически партии
Съществува разнородна практика за публикуване на данни за контакт – част от партиите са публикували имената на лицата от местното партийно ръководство, други са публикували данни за контакт с тях. Липсват данни за контакт с местните партийни клубове, което по оценка на изследователите се дължи отчасти и на мащабите на града и това, че партийните клубове са известни за обществото. Адресите на партийните клубове на повечето местни партии са известни, защото градът е достатъчно малък и хората са минавали покрай тях. Само една от партиите е обявила в медиите официални дни и часове за приемане на граждани. Като цяло, партиите нямат установена практика да осигурява публичност на взети решения.
Отчетност
По данни от одитния доклад на Сметната палата относно отчетите на партиите, представени във връзка с последните местни избори, 75% от партиите, представени в местния парламент, са допуснали нарушения/отклонения от законовите изисквания за отчетност.
Придържане към етични стандарти
Като цяло, правилата и процедурите за разглеждане на неетично поведение на общинските съветници не са обект на внимание за повечето политически партии на местно ниво. Само един от представителите на партиите споменава за такива правила, но не знае какво е тяхното конкретно съдържание, тъй като няма случай на прилагането им и не са публикувани. В публичното пространство липсват публикации за неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции. В тази връзка, обаче, е необходимо да се отбележи проблемът с притеснението на медиите да публикуват информация от такова естество. Резултатите от анкетите сочат, че всички представители на партиите (с изключение на водещата в местния съвет) имат съмнение за такова неетично поведение.
Основни източници на финансиране на партиите 2.00
Използване на предоставеното от общината помещение за партията 4.00
Представителност на политическите партии в Общинския съвет 4.00
Зависимост на политическите групи в ОбС от нерегламентирано влияние 2.00
Готовност на партиите да изпълнят предизборните си ангажименти от Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 1.00
Готовност на партиите да подкрепят ефективно изпълнение на Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 4.00
Нови инициативи на партията/групата в ОбС във връзка с очаквания и потребности на гражданите 5.00
Подкрепа на обществени кампании и граждански инициативи 4.00
Гражданските организации могат да получат актуални данни относно финансирането на предизборните кампании на партиите/кандидатите 3.00
Партийните клубове осигуряват публична информация за дейността на местната партийна структура 3.00
Отчетност на местните политически партии/кандидати 1.00
Партиите имат правила за разглеждане на неетично поведение на общински съветници от тяхната политическа група 2.00
Липсват случаи на неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции 2.00
2016 - За страната, стойности на индекса по стълбове