
2016, ОБЩИНА Габрово
КАПАЦИТЕТ
Адекватни ресурси
Политическите партии разполагат с определени материални ресурси, за са осъществяват своята дейност. Бюджетът на повечето партии се формира основно от държавната субсидия, предоставена чрез партийните централи. По-малка част от финансовите ресурси се осигуряват чрез членски внос и дарения за предизборни кампании, като тази практика е установена при малка част от партиите. Партиите използват помещенията както за партийна дейност, така и за срещи с граждани и обществени каузи. Малка част от партиите имат достъп до помещение, предоставено от общината. Повечето от тях са наели или закупили помещения за осъществяване на партийна дейност.
Независимост и представителство на интереси
Партии от целия политически спектър са представени в Общинския съвет, като доминиращата партия препятства вземането на политически решения от конкретни заинтересовани групи със свой тесен частен интерес. Няма налична информация за зависимост на общинските съветници от нерегламентирано влияние.
РОЛЯ
Подкрепа за антикорупционни програми
В началото на мандата на новия Общински съвет няма предприети конкретни действия, насочени към разработване на антикорупционна стратегия или етичен кодекс на общинските съветници. Няма партии, представени в местния парламент, които да са подписали Обществения договор в навечерието на изборите и посредством това – да са поели официално ангажимент за провеждане на политика за превенция и противодействие на корупцията. Представителите на партиите декларират готовност за участие в разработване на антикорупционна стратегия и етичен кодекс на общинския съветник, но няма конкретни предприети действия в тази насока.
Взаимодействие с гражданското общество
Политическите партии, представени в местния Общински съвет, демонстрират висока степен на готовност за взаимодействие с гражданското общество и за съдействие при осъществяването на обществени инициативи. Всички партии са предложили поне една инициатива в резултат от проведени поредица от срещи, организирани приемни и дискусии с граждани (изнесени приемни дни в квартали и села; разработване на договор за икономическо сътрудничество с град в Китай; разработване на стратегия за интелигентен развой в туризма; подпомагане на лечение на болни деца; подкрепа за участие в международни фестивали, подкрепа за работата на пенсионерски клубове; увеличаване на финансови ресурси за спорт. Могат да бъдат посочени примери за подкрепени инициативи на граждански организации или осъществени инициативи на политическите партии в полза на обществени кампании (разработване на план за запазване на ОУ „Цанко Дюстабанов“; благотворителен концерт и дарение за деца със специални образователни потребности; инициативи за честване на Васил Априлов и на Чардафон; подкрепа за спортни клубове, художествена самодейност и култура; дарителство за читалища, свързани с обичаи, традиции и изкуство).
УПРАВЛЕНИЕ
Прозрачност на местните политически партии
Като цяло, действията за гарантиране на повече публичност на местните политически партии и техните инициативи могат да бъдат определени като адекватни. Основните политически партии, представени на местно ниво, поддържат уеб-сайтове (повечето сайтове са част от централни за партията), в които са включени информация за структурите, ръководство, новини, местни инициативи, както и контакти. Адресите на партийните клубове на повечето местни партии са публично известни, но в повечето от тях на видимо място не е осигурена информация за срещите/ взети решения/осъществявани кампании. В уеб-сайтовете на някои от партиите се публикува частично информация за някои срещи, решения и осъществявани кампании.
Отчетност
По данни от одитния доклад на Сметната палата относно отчетите на партиите, представени във връзка с последните местни избори, 66,6% от партиите, представени в местния парламент, са допуснали нарушения/отклонения от законовите изисквания за отчетност.
Придържане към етични стандарти
Част от представителите на партиите споделят, че имат установена практика за разглеждане на неетично поведение, като една от партиите е заложила правила в собствения си устав. В публичното пространство има единични публикации за неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции. Съществуват публикации за неетично поведение, които в голямата си част не са доказани.
Основни източници на финансиране на партиите 3.00
Използване на предоставеното от общината помещение за партията 4.00
Представителност на политическите партии в Общинския съвет 4.00
Зависимост на политическите групи в ОбС от нерегламентирано влияние 3.00
Готовност на партиите да изпълнят предизборните си ангажименти от Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 1.00
Готовност на партиите да подкрепят ефективно изпълнение на Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 2.00
Нови инициативи на партията/групата в ОбС във връзка с очаквания и потребности на гражданите 5.00
Подкрепа на обществени кампании и граждански инициативи 4.00
Гражданските организации могат да получат актуални данни относно финансирането на предизборните кампании на партиите/кандидатите 4.00
Партийните клубове осигуряват публична информация за дейността на местната партийна структура 3.00
Отчетност на местните политически партии/кандидати 1.00
Партиите имат правила за разглеждане на неетично поведение на общински съветници от тяхната политическа група 3.00
Липсват случаи на неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции 3.00
2016 - За страната, стойности на индекса по стълбове