Индекс 2016
Политически партии
2016, ОБЩИНА Велико Търново
2.75
Капацитет
3.50
Роля
2.75
Управление
2.00

КАПАЦИТЕТ

Адекватни ресурси

Политическите партии разполагат с необходимите материални ресурси, за са осъществяват своята дейност. Бюджетът на повечето партии се формира от три основни вида източници: субсидия, членски внос и дарения. Съществува трайно установена практика за финансиране чрез членски внос, като наред с това съществен дял имат приходите от субсидия, предоставена чрез партийните централи. Като цяло, представителите на партиите имат ниска степен на готовност да дадат публичност на информация относно партийното финансиране. Партиите използват помещенията както за партийна дейност, така и за срещи с граждани и за осъществяване на обществени каузи.

Независимост и представителство на интереси

Общинския съвет се формират заинтересовани групи, които се опитват да конкурират решенията на политическите партии, но нямат мнозинство. Въпреки че в местния парламент са представени широк спектър от партии е необходимо да се отбележи възникването на новият местен феномен „корпоративен гражданин“. При провеждането на местните избори е констатирано включването на кандидати в листите, които са обвързани с интересите на местни бизнес кръгове. Има непотвърдени данни за зависимост на общинските съветници от нерегламентирано влияние. Изследването показва, че е налице потенциал за накърняване на способността на партиите да функционират като структури, които представляват ефективно общите интереси на своите избиратели.

 

РОЛЯ

Подкрепа за антикорупционни програми

В началото на мандата на новия Общински съвет няма предприети конкретни действия, насочени към разработване на антикорупционна стратегия или към използване на съществуващия етичен кодекс като инструмент за регулиране поведението на общинските съветници. Въпросите, свързани с прилагане на инструменти за превенция на корупцията, не стоят във фокуса на вниманието на политическите партии. Свидетелство за това е и липсата на декларативни намерения за приемане на антикорупционна стратегия и правила за регулиране на етичното поведение на общинските съветници.

Взаимодействие с гражданското общество

Представителите на местните политически партии имат общи намерения за осъществяване на инициативи, които да отговарят на потребностите на гражданите. Декларирани са намерения за осъществяване на „инвестиционни програми за развитие на града, привличане на устойчиви икономически субекти“. Същевременно, няма реални действия за осъществяване на конкретни инициативи в тази насока. Наред с това, съществуват множество примери сред основните политически партии за подкрепени инициативи на граждански организации за собствени инициативи в подкрепа на стартирали обществени кампании (подкрепа на кампанията „Зареди ме с успеха си”, подкрепа на формация „Търновска царица” за участие в международен фолклорен фестивал, организиран базар с дарения за деца).

 

УПРАВЛЕНИЕ

Прозрачност на местните политически партии

Като цяло, действията за гарантиране на повече публичност на местните политически партии и техните инициативи могат да бъдат определени като адекватни. Сайтовете на повечето основни партии на местно ниво осигуряват публично достъпна информация за лицата от местното партийно ръководство и данни за контакт с местните партийни клубове. Адресите на партийните клубове на повечето местни партии са публично известни, но в повечето от тях на видимо място не е осигурена информация за срещите, взетите решения и осъществяваните кампании.

Отчетност

По данни от одитния доклад на Сметната палата относно отчетите на партиите, представени във връзка с последните местни избори, 62,5% от партиите, представени в местния парламент, са допуснали нарушения/отклонения от законовите изисквания за отчетност.

Придържане към етични стандарти

Правилата и процедурите за разглеждане на неетично поведение на общинските съветници и политическите лидери не са обект на внимание за повечето политически партии на местно ниво. Част от партиите декларират, че имат правила за разглеждане на неетично поведение на общинските съветници. В публичното пространство има единични публикации за неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции.

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Политически партии
Капацитет 3.50
Адекватни ресурси 4.50

Основни източници на финансиране на партиите 4.00

Използване на предоставеното от общината помещение за партията 5.00

Независимост 2.50

Представителност на политическите партии в Общинския съвет 3.00

Зависимост на политическите групи в ОбС от нерегламентирано влияние 2.00

Роля 2.75
Подкрепа за анти-корупционни програми 1.50

Готовност на партиите да изпълнят предизборните си ангажименти от Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 2.00

Готовност на партиите да подкрепят ефективно изпълнение на Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 1.00

Взаимодействие с гражданското общество 4.00

Нови инициативи на партията/групата в ОбС във връзка с очаквания и потребности на гражданите 3.00

Подкрепа на обществени кампании и граждански инициативи 5.00

Управление 2.00
Прозрачност на местните политически партии/кандидати 3.50

Гражданските организации могат да получат актуални данни относно финансирането на предизборните кампании на партиите/кандидатите 4.00

Партийните клубове осигуряват публична информация за дейността на местната партийна структура 3.00

Отчетност на местните политически партии/кандидати 1.00

Отчетност на местните политически партии/кандидати 1.00

Почтеност при номиниране и избор 1.50

Партиите имат правила за разглеждане на неетично поведение на общински съветници от тяхната политическа група 1.00

Липсват случаи на неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции 2.00