Индекс 2016
Политически партии
2016, ОБЩИНА Варна
2.67
Капацитет
3.00
Роля
2.50
Управление
2.50

КАПАЦИТЕТ

Адекватни ресурси

Политическите партии разполагат с необходимите материални ресурси, за да осъществяват своята дейност. Бюджетът на повечето партии се формира от субсидията, предоставена чрез партийната централа, както и от дарения и членски внос. Специфична особеност на местната партийна система е наличието на регионални партии, които изразяват местни интереси и се финансират чрез дарения, получени от членовете и симпатизантите. В рамките на изследването е констатирана подчертано ниска степен на готовност на партиите за предоставяне на информация относно тяхното финансиране. Поради ограничения ресурс на помещения – общинска собственост, не всички партии имат възможност да ползват такива офиси и наемат помещения на свободен наем. По правило, партийните офиси се използват за партийна дейност, като в един от случаите съществуват данни за отдаване под наем.

Независимост и представителство на интереси

Изследването дава основания за незадоволителна оценка на независимостта на политическите партии от външно влияние и ефективността при представителство на интересите на техните избиратели. Един от феномените в местния политически живот са политическите партии с „куха“ регистрация, които номинират лица от т. нар. „гражданска квота“ с цел избирането на определени кандидати за общински съветници. В Общинския съвет се формират заинтересовани групи, които се опитват да конкурират решенията на политическите партии, но нямат мнозинство. Има непотвърдени данни за зависимост на общинските съветници от нерегламентирано влияние, като данните се основават на оценки на анкетирани представители на политически партии.

 

РОЛЯ

Подкрепа за антикорупционни програми

Политическите партии, конституиращи новия Общински съвет, имат определена готовност за осъществяване на антикорупционни инициативи. До този момент не са предприети целенасочени действия за разработване на антикорупционна стратегия или за установяване на правила на етично поведение в дейността на общинските съветници. Същевременно, следва да се отбележи предприемането на действия, възпрепятстващи незаконно застрояване.

Взаимодействие с гражданското общество

Повечето партии вече са предложили поне една инициатива в новия мандат от проведени поредица от срещи и организирани приемни с граждани. Примерите са свързани преди всичко с подкрепа на инициативи срещу застрояването на площи в два квартала на общината, като част от тези инициативи не са намерили адекватна подкрепа от мнозинството в местния парламент.

 

УПРАВЛЕНИЕ

Прозрачност на местните политически партии

Действията за гарантиране на повече публичност на местните политически партии могат да бъдат определени като адекватни. Сайтовете на повечето основни партии на местно ниво осигуряват публично достъпна информация за лицата от местното партийно ръководство и данни за контакт с местните партийни клубове. В част от случаите може да бъде открита информация относно инициативи, осъществявани от местните партийни структури.

Отчетност

По данни от одитния доклад на Сметната палата относно отчетите на партиите, представени във връзка с последните местни избори, 38,5% от партиите, представени в местния парламент, са допуснали нарушения/отклонения от законовите изисквания за отчетност. В сравнителен план, тези резултати показват значително по-стриктно придържане към формалните изисквания за отчетност относно финансирането на предизборните кампании. Констатираната разлика следва да бъде подчертана на фона на общата картина, при която 66% от партиите, представени в изследваните общински съвети, имат пропуски във финансовите отчети по кампаниите за местните избори.

Придържане към етични стандарти

Правилата и процедурите за разглеждане на неетично поведение на общинските съветници и политическите лидери не са обект на внимание за повечето политически партии на местно ниво. В публичното пространство има единични публикации за неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции. Подобни данни следва да бъдат интерпретирани и в контекста на ниската степен на независимост на медиите от влиянието на местните политически субекти и институции на местна власт.

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Политически партии
Капацитет 3.00
Адекватни ресурси 3.50

Основни източници на финансиране на партиите 3.00

Използване на предоставеното от общината помещение за партията 4.00

Независимост 2.50

Представителност на политическите партии в Общинския съвет 3.00

Зависимост на политическите групи в ОбС от нерегламентирано влияние 2.00

Роля 2.50
Подкрепа за анти-корупционни програми 2.00

Готовност на партиите да изпълнят предизборните си ангажименти от Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 1.00

Готовност на партиите да подкрепят ефективно изпълнение на Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 3.00

Взаимодействие с гражданското общество 3.00

Нови инициативи на партията/групата в ОбС във връзка с очаквания и потребности на гражданите 3.00

Подкрепа на обществени кампании и граждански инициативи 3.00

Управление 2.50
Прозрачност на местните политически партии/кандидати 4.00

Гражданските организации могат да получат актуални данни относно финансирането на предизборните кампании на партиите/кандидатите 4.00

Партийните клубове осигуряват публична информация за дейността на местната партийна структура 4.00

Отчетност на местните политически партии/кандидати 2.00

Отчетност на местните политически партии/кандидати 2.00

Почтеност при номиниране и избор 1.50

Партиите имат правила за разглеждане на неетично поведение на общински съветници от тяхната политическа група 1.00

Липсват случаи на неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции 2.00