
2016, ОБЩИНА Стара Загора
Гражданските организации в Община Стара Загора получават обща оценка 3,93, което е далеч над средното за страната и ги поставя на челна позиция в сравнителната класация. Този резултат е пряко отражение на традиционно активното и широко развитие на граждански инициативи в Столична община в практически всички сфери на гражданска активност. Отражение в оценката намират и актуални примери за активната позиция на гражданската общност в изискване на публичност и отчетност от местната власт по важни и чувствителни теми за развитието на местната общност като екология и устойчивост.
И трите изследвани измерения – капацитет, роля, вътрешно управление – получават съпоставими и сравнително високи оценки.
КАПАЦИТЕТ
Гражданският сектор е относително независим от външна намеса и влияние от страна на местните власти и бизнес. Много от активните граждански организации имат дългогодишен опит и експертиза и успяват да осигурят финансиране за свои каузи и инициативи. Съществуват и обществени фондове за подкрепа на дейността на организациите от сектора.
РОЛЯ
Приносът на сектора към системата за почтеност на местно ниво е адекватен и са налице редица примери на инициативи за граждански контрол над работата на институциите на местно ниво. Отчасти те са резултат от наличието на специализирани фондове на общинско ниво за подкрепа на проектни инициативи на граждански организации. Без съмнение от значение е и фактът, че в Стара Загора са базирани организации с национален обхват и представителство, а и едни от организациите в гражданския сектор в България с най-богат опит (особено в сферата на доброволчеството). По-съществено значение за високата оценка обаче има цялостното развитие на гражданските инициативи в общината през изследвания период, високото ниво на експертиза, работа в мрежи и партньорства на местния граждански сектор.
УПРАВЛЕНИЕ
Значителна част от активните граждански организации се придържат към високи стандарти за прозрачност и отчетност. Все още проблем представлява поддържането на активна отчетност и публичност чрез собствени интернет страници на организациите, като те частично компенсират този дефицит с активност в социалните мрежи.
Местните граждански организации имат достъп до общински фондове за финансиране на обществено значими дейности 3.00
Съществува практика за предоставяне на дарения за гражданските организации от страна на местния бизнес 3.00
Местните неправителствени организации успяват да мобилизират експерти, авторитетни личности и гражданска подкрепа в изпълнението на своите инициативи 4.00
Местните неправителствени организации могат да разчитат на подкрепа от страна на местните медии 5.00
За последната година има медийни публикации за оказван натиск върху неправителствени организации 4.00
За последната година има медийни публикации относно създадена зависимост между граждански организации и а) местни власти, б) партии и в) бизнес 4.00
Установена е практика гражданските организации да изискват информация от местните органи на самоуправление 3.00
През последната година има случаи на разкрития за злоупотреби и нередности, направени от граждански организации 4.00
През последната година граждански организации са инициирали или участвали във форуми и инициативи, обединяващи действията на институции и граждански организации за противодействие на корупцията 4.00
През последната година гражданските организации и институциите са участвали в разработването на антикорупционни стратегии, предложения 3.00
През последната година граждански организации са провели застъпнически кампании, свързани с противодействие на корупцията и установяване на практики за добро управление 4.00
Сайтовете на гражданските организации предоставят информация относно състава на техните управителни съвети 4.00
Гражданските организации предоставят информация относно осъществени проекти и инициативи включва осъществени дейности, постигнати резултати, получени и изразходвани средства 5.00
Сайтовете на гражданските организации предоставят информация с отчетите за тяхната дейност 4.00
Гражданските организации имат практика да организират пресконференции, да публикуват информационни материали и да дават интервюта във връзка с техни проекти и инициативи 5.00
Местните граждански организации са изработили в своята практика етични кодекси, правила и стандарти за поведение 4.00
Местните организации извършват наблюдение и оценки относно изпълнението на създадени етични правила 4.00
Местните организации са част от мрежи, които създават, поддържат етични правила в работата на гражданския сектор 4.00
Няма медийни публикации за неетично/непрофесионално поведение на представители на неправителствени организации и за обвързаности с местни бизнес интереси, политически парии и местна власт 4.00
2016 - За страната, стойности на индекса по стълбове