Индекс 2016
Политически партии
2016, ОБЩИНА Стара Загора
3.25
Капацитет
4.25
Роля
3.50
Управление
2.00

КАПАЦИТЕТ

Адекватни ресурси

Политическите партии разполагат с необходимите материални ресурси, за са осъществяват своята дейност. Бюджетът на повечето партии се формира от три основни вида източници: субсидия, членски внос и дарения, като последните са извършвани основно от общински съветници. Съществува трайно установена практика за финансиране чрез членски внос, като наред с това съществен дял имат приходите от субсидия, предоставена чрез партийните централи. Партиите използват помещенията както за партийна дейност, така и за срещи с граждани, обучения и за реализиране на обществени каузи.

Независимост и представителство на интереси

Партии от широк политически спектър са представени в Общинския съвет, като в повечето случаи те препятстват определянето на политически решения от конкретни заинтересовани групи със свой тесен частен интерес. Няма съмнения за зависимост на общинските съветници от нерегламентирано влияние.

 

РОЛЯ

Подкрепа за антикорупционни програми

Само 2 от партиите, подкрепили Обществения договор за почтено и открито управление в местната власт, са предприели действия във връзка с по-прозрачно управление и за превенция на корупцията в общината за периода 2015 – 2019 г. Като пример в тази насока може да бъде даден поставянето на кутия за сигнали на граждани в партийните централи. Една от партиите е направила предложение за приемане на нов етичен кодекс, който е приет на първо четене, като към момента на извършване на изследването той не е окончателно приет.

Взаимодействие с гражданското общество

Част от партиите са предприели действия за осъществяване на инициативи в отговор на обществени искания (промени в наредбата за обществения ред, за предоставяне на общински жилища, в ценовата политика за репатриране на автомобили; реакция по казуса „Бедечка“; приемане на правилник за културен календар). Могат да бъдат посочени примери за подкрепени инициативи на граждански организации и обществени кампании (изграждане на нови храмове; отбелязване на историческа годишната; референдум за забрана на строителството в парк „Бедечка“; подкрепа за обществени каузи в помощ на онкоболни; подкрепа за дейността на център за деца с аутизъм).

 

УПРАВЛЕНИЕ

Прозрачност на местните политически партии

Съществува разнородна практика на политическите партии по осигуряване па публичност и прозрачност относно партийните ръководства и осъществяваната дейност. Сайтовете само на част от партиите на местно ниво осигуряват публично достъпна информация за лицата от местното партийно ръководство и данни за контакт с местните партийни клубове. Адресите на партийните клубове на част от местните партии са публично известни, но в повечето от тях на видимо място не е осигурена информация за проведените срещи, взети решения и осъществявани кампании.

Отчетност

По данни от одитния доклад на Сметната палата относно отчетите на партиите, представени във връзка с последните местни избори, 72,7% от партиите, представени в местния парламент, са допуснали нарушения/отклонения от законовите изисквания за отчетност.

Придържане към етични стандарти

Част от партиите декларират, че имат правила за разглеждане на неетично поведение на общинските съветници, но няма детайлна информация по същество и отделно от общите принципи, формулирани в партийните устави. В публичното пространство има публикации за неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции (случаят със строителството в парк „Бедечка“).

 

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Политически партии
Капацитет 4.25
Адекватни ресурси 4.50

Основни източници на финансиране на партиите 4.00

Използване на предоставеното от общината помещение за партията 5.00

Независимост 4.00

Представителност на политическите партии в Общинския съвет 4.00

Зависимост на политическите групи в ОбС от нерегламентирано влияние 4.00

Роля 3.50
Подкрепа за анти-корупционни програми 3.00

Готовност на партиите да изпълнят предизборните си ангажименти от Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 3.00

Готовност на партиите да подкрепят ефективно изпълнение на Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 3.00

Взаимодействие с гражданското общество 4.00

Нови инициативи на партията/групата в ОбС във връзка с очаквания и потребности на гражданите 4.00

Подкрепа на обществени кампании и граждански инициативи 4.00

Управление 2.00
Прозрачност на местните политически партии/кандидати 2.50

Гражданските организации могат да получат актуални данни относно финансирането на предизборните кампании на партиите/кандидатите 3.00

Партийните клубове осигуряват публична информация за дейността на местната партийна структура 2.00

Отчетност на местните политически партии/кандидати 1.00

Отчетност на местните политически партии/кандидати 1.00

Почтеност при номиниране и избор 2.50

Партиите имат правила за разглеждане на неетично поведение на общински съветници от тяхната политическа група 2.00

Липсват случаи на неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции 3.00