Индекс 2016
За всички стълбове
2016, ОБЩИНА София
3.48
1 2 3 4 5 3.32 Общинскисъвет 3.88 Кмет 4.19 Общинскаадминистрация 3.03 Политическипартии 2.49 Съдилища 2.92 Полиция 3.81 Бизнес 3.71 Медии 3.74 Гражданскообщество

София заема втора позиция от 3,48 пункта в класацията на Местната система за почтеност заедно с Бургас. Това място се дължи на устойчивия капацитет, добрите практики и ефективното взаимодействие между кметската институция (3,88) и други важни стълбове като общински съвет (3.32) и администрация (4,19), структури на гражданското общество (3,74) и бизнеса (3,81).

 

Местният бизнес в столицата получава една сравнително висока обща оценка: 3,81, което е значително по-високо от средното за страната. Най-високо е оценено измерението капацитет (независимост) на бизнеса, а по-слабо – ролята на местния бизнес в системата за почтеност. Всички изследвани измерения задават добри стандарти, но същевременно има и потенциал за надграждане с по-ефективни практики – особено по отношение участието и инициирането на политики за почтеност. Ролята на бизнеса в иницирането на политики и мерки за борба с корупцията следва да се активизира, а усилията на гражданския сектор в борбата с корупцията следва да намери по-широка подкрепа от страна на бизнеса в общината.

 

Медиите в  столицата получават оценка 3,71, което е над средното за страната и ги поставя на челни позиции в сравнителната класация на медиите в общините области-центрове. София е един от малкото случаи, в които най-високо е оценено измерението роля на медиите в местната система за почтеност.

 

Гражданските организации в Столична община получават обща оценка 3,74, което е далеч над средното за страната и ги поставя на челни позиции в сравнителната класация. Този резултат е пряко отражение на обективно широкото развитие на граждански инициативи в Столична община в практически всички сфери на гражданска активност. Отражение в оценката намират и актуални примери за активната позиция на гражданската общност в изискване на отчетност от местната власт. И трите изследвани измерения – капацитет, роля, вътрешно управление – получават съпоставими и сравнително високи оценки. Гражданският сектор е относително независим от външна намеса и влияние от страна на местните власти и бизнес, макар да са налице и възприятия за различни типове обвързаности между политически и икономически интереси и граждански организации. Приносът на сектора към системата за почтеност на местно ниво е адекватен и са налице редица примери на инициативи за граждански контрол над работата на институциите на местно ниво. Отчасти те са резултат от наличието на специализирани фондове на общинско ниво за подкрепа на проектни инициативи на граждански организации в сферата на политиките за добро управление. По-съществено значение за високата оценка обаче има цялостното развитие на гражданските инициативи в столицата през изследвания период, високото ниво на експертиза, работа в мрежи и партньорства на местния граждански сектор.

 

Ефективната работа на местен обществен посредник е допълнителен стълб във функционирането на местната система за почтеност. Средни оценки за приноса си към местната система за почтеност получават органите на МВР (2.92) и политическите формации (3,03). Под средния потенциал за принос към местната система за почтеност регистрират съдилищата (2,49) в града, които изпитват сериозни затруднения с кадровото обезпечаване и натовареност на съдиите. Необходимо е да се развие и капацитета на Областния обществен съвет за противодействие на корупцията.