2016, ОБЩИНА Смолян
КАПАЦИТЕТ
Адекватни ресурси
Политическите партии, представени в местния Общински съвет, разполагат с необходимите материални ресурси, за са осъществяват своята дейност. Бюджетът на повечето партии се формира от средствата от държавна субсидия, предоставени централизирано от партийните централи, както и от членски внос и дарения. Изключение прави практиката на регионален политически субект, който финансира дейността си изцяло от дарения на кандидати за общински съветници. Партиите използват помещенията, предоставени от общината, основно за партийна дейност.
Независимост и представителство на интереси
Партии от широк политически спектър са представени в Общинския съвет, като в повечето случаи те препятстват определянето на политически решения от конкретни заинтересовани групи със свой тесен частен интерес. Има данни за зависимост на общинските съветници от нерегламентирано влияние – в тази връзка има медийни публикации за източване на общинския бюджет чрез договори за извършване на комунални услуги, които не са ревизирани в настоящия мандат на ОбС.
РОЛЯ
Подкрепа за антикорупционни програми
В началото на мандата на новия Общински съвет няма предприети конкретни действия, насочени към разработване на антикорупционна стратегия или към използване на съществуващия етичен кодекс като инструмент за регулиране поведението на общинските съветници. Сред политическите партии съществува нагласа, че инициативите за превенция и противодействие на корупцията следва да произхождат от гражданското общество. Само някои от партии са склонни да подкрепят дългосрочна стратегия за превенция на корупцията в общината за периода 2015 – 2019 г. и работят за приемане на етичен кодекс на общинския съвет. В тази връзка една от партиите е направила предложение за създаване на етичен кодекс и инспекторат, който осъществява наблюдение върху структурите на местната власт.
Взаимодействие с гражданското общество
Повечето партии, представени в новия Общински съвет, са предложили поне една инициатива в отговор на проведени срещи, дискусии и организирани приемни с граждани (онлайн излъчване на заседанията на ОбС и монтиране на видео стена пред заседателната зала; увеличение на бюджета за младежки дейности и спорт; изграждане на детски площадки, еко-пътека „Тракийско и римско наследство“; подкрепа на деца в тежко социално положение; дарения за храмове; предложения за прекратяване на икономически неизгоден договор за общината; предложения за повишаване прозрачност на тръжни процедури; актуализиране на транспорта схема в общината). Могат да бъдат посочени примери за подкрепени инициативи на граждански организации и реализирани обществени кампании (благотворителни инициативи в помощ на пострадали от природна стихия; кръводарителски акции; подкрепа на дейността на Съюза на инвалидите; подпомагане на семейства за закупуване на учебна литература, за лечение на деца и възрастни; съдействие при организиране на селски празници; предоставяне на експертна подкрепа на неправителствени организации при разработване на проекти за финансиране по програма за развитие на селските региони).
УПРАВЛЕНИЕ
Прозрачност на местните политически партии
Съществува необходимост от по-целенасочени действия на партиите за гарантиране на повече публичност на местните партийни структури и тяхната дейност. Единици са партиите на местно ниво, чиито сайтове осигуряват публично достъпна информация за лицата от местното партийно ръководство и данни за контакт с местните партийни клубове. Адресите на партийните клубове само на част от местните партии са публично известни, но в повечето от тях на видимо място не е осигурена информация за проведени срещи, взети решения и осъществявани кампании.
Отчетност
По данни от одитния доклад на Сметната палата относно отчетите на партиите, представени във връзка с последните местни избори, 33,3% от партиите, представени в местния парламент, са допуснали нарушения/отклонения от законовите изисквания за отчетност. В сравнителен план, тези резултати показват значително по-стриктно придържане към формалните изисквания за отчетност относно финансирането на предизборните кампании. Констатираната разлика следва да бъде подчертана на фона на общата картина, при която 66% от партиите, представени в изследваните общински съвети, имат пропуски във финансовите отчети по кампаниите за местните избори.
Придържане към етични стандарти
Представители на повечето партии декларират, че съществуват правила и процедури за разглеждане на неетично поведение на общинските съветници. Посочени са и примери за тяхното приложение (като например, подписване на декларации за политическа лоялност и добросъвестност; наличие на механизми за разглеждане и санкциониране на неетично поведение на членове на партиите, включително и на общинските съветници и кметове. В публичното пространство има редица публикации за неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции (във връзка с непрозрачно подписване на договори за комунални услуги; издаване на разрешения за незаконна сеч).
Основни източници на финансиране на партиите 4.00
Използване на предоставеното от общината помещение за партията 4.00
Представителност на политическите партии в Общинския съвет 4.00
Зависимост на политическите групи в ОбС от нерегламентирано влияние 2.00
Готовност на партиите да изпълнят предизборните си ангажименти от Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 2.00
Готовност на партиите да подкрепят ефективно изпълнение на Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 3.00
Нови инициативи на партията/групата в ОбС във връзка с очаквания и потребности на гражданите 4.00
Подкрепа на обществени кампании и граждански инициативи 4.00
Гражданските организации могат да получат актуални данни относно финансирането на предизборните кампании на партиите/кандидатите 2.00
Партийните клубове осигуряват публична информация за дейността на местната партийна структура 2.00
Отчетност на местните политически партии/кандидати 2.00
Партиите имат правила за разглеждане на неетично поведение на общински съветници от тяхната политическа група 3.00
Липсват случаи на неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции 3.00
2016 - За страната, стойности на индекса по стълбове
Общински съвет
3.02
Кмет
3.57
Общинска администрация
3.76
Политически партии
2.90
Съдилища
3.40
Полиция
3.07
Бизнес
2.73
Медии
2.79
Гражданско общество
2.99