
2016, ОБЩИНА Бургас
КАПАЦИТЕТ
Адекватни ресурси
Политическите партии, представени в местния Общински съвет, разполагат с необходимите материални ресурси, за са осъществяват своята дейност. Бюджетът на повечето партии се формира основно от средствата от държавна субсидия, предоставени чрез партийните централи. Останалите източници за финансиране, като членски внос и дарения, са по-скоро епизодични и недостатъчни. Основните партии разполагат с помещения, които се използват основно за партийна дейност. Наред с това те са използвани за консултации на общинските съветници преди провеждане на сесиите на местния парламент, както и за приемни на депутатите, представени в Европейския парламент.
Независимост и представителство на интереси
В местния общински съвет са представени основните политически партии, като една от партиите формира мнозинство и определя решенията в местния парламент. Непартийни и представители от граждански квоти са пренебрежимо малък брой и не оказват влияние, конкуриращо решенията на политическите субекти в ОбС. Няма публично известни данни за зависимости на общински съветници от нерегламентирано външно влияние. Въпреки това, следва да се отбележи, че по оценки и мнения на интервюирани представители на политически партии има основания да се търси обвързаност на някои общински съветници, зависимост от икономически интереси и търговия с влияние при гласуването на важни решения в местния парламент.
РОЛЯ
Подкрепа за антикорупционни програми
В началото на мандата на новия Общински съвет няма предприети конкретни действия, насочени към разработване на антикорупционна стратегия или към използване на съществуващия етичен кодекс като инструмент за регулиране поведението на общинските съветници. В община Бургас има разписан етичен кодекс, който не е бил използван като инструмент през последната година. Всички партии в местния парламент изразяват готовност да подкрепят инициативи за открито и прозрачно управление, но до този момент не са предприели конкретни действия в тази насока.
Взаимодействие с гражданското общество
Повечето партии вече са предложили поне една инициатива в новия мандат, които са резултат от проведени поредица от срещи/организирани приемни с граждани. Политическите партии подхождат резервирано при оказването на подкрепа на инициативи на граждански организации, като един от посочените мотиви е опасението да не бъдат обвинени в обвързаности. Съществуват множество примери за подкрепени инициативи на граждански организации и за собствени инициативи в полза на обществени кампании (кампании за събиране на средства за болни хора, поставяне на паметни плочи, организиране на дарителски кампании, подкрепа на талантливи деца, намаляване на такси за детски градини, организиране на фестивали, изготвяне на туристически маршрут за забележителностите на града).
УПРАВЛЕНИЕ
Прозрачност на местните политически партии
Като цяло, партиите имат разнородна практика за осигуряване на публичност на информация относно осъществяваната дейност и техните ръководства. В някои от случаите информация се публикува под формата на новини, в други случаи има промяна в адресите на офисите на по-малките партии, като тя не е своевременно отразена в интернет. Сайтовете на повечето основни партии на местно ниво осигуряват публично достъпна информация за лицата от местното партийно ръководство и данни за контакт с местните партийни клубове. В някои случаи информацията е непълна; липсват регионални страници на повечето партии, като в този случай се използва линк от централния уебсайт на съответната партия. Адресите на партийните клубове на повечето местни партии са публично известни, но в повечето от тях на видимо място не е осигурена информация за срещите, взети решения, осъществявани кампании.
Отчетност
По данни от одитния доклад на Сметната палата относно отчетите на партиите, представени във връзка с последните местни избори, 90% от партиите, представени в местния парламент, са допуснали нарушения/отклонения от законовите изисквания за отчетност.
Придържане към етични стандарти
Като цяло, въпросите, свързани с етично поведение на политически лидери и представители в местните институции, не подадат във фокуса на внимание на политическите партии на местно ниво. Част от партиите декларират, че имат правила за разглеждане на неетично поведение на своите общински съветници, но липсват конкретни примери за тяхното приложение. Практиката на различните партии е разнородна и се основава на различен тип ангажименти, намиращи израз в етичен кодекс, вътрешен правилник или декларации за лоялност. В публичното пространство има единични публикации за неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции.
Основни източници на финансиране на партиите 3.00
Използване на предоставеното от общината помещение за партията 4.00
Представителност на политическите партии в Общинския съвет 4.00
Зависимост на политическите групи в ОбС от нерегламентирано влияние 2.00
Готовност на партиите да изпълнят предизборните си ангажименти от Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 2.00
Готовност на партиите да подкрепят ефективно изпълнение на Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 2.00
Нови инициативи на партията/групата в ОбС във връзка с очаквания и потребности на гражданите 4.00
Подкрепа на обществени кампании и граждански инициативи 5.00
Гражданските организации могат да получат актуални данни относно финансирането на предизборните кампании на партиите/кандидатите 4.00
Партийните клубове осигуряват публична информация за дейността на местната партийна структура 3.00
Отчетност на местните политически партии/кандидати 1.00
Партиите имат правила за разглеждане на неетично поведение на общински съветници от тяхната политическа група 2.00
Липсват случаи на неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции 2.00
2016 - За страната, стойности на индекса по стълбове