Индекс 2016
Политически партии
2016, ОБЩИНА Силистра
3.17
Капацитет
3.25
Роля
2.75
Управление
3.50

КАПАЦИТЕТ

Адекватни ресурси

Бюджетът на повечето партии се формира основно от средствата от държавна субсидия, предоставени централизирано от партийните централи. Останалата по-малка част от приходите на партиите е от собствени приходи – членски внос и дарения. Местните структури нямат съществено влияние при определяне на финансовата политика на партиите. Партиите използват предоставените помещения целево за нуждите на своята партийна дейност и за провеждане на срещи с граждани; част от тях използват офисите и за провеждане на други инициативи.

Независимост и представителство на интереси

В Общинския съвет се формират заинтересовани групи, които се опитват да конкурират решенията на политическите партии, но нямат мнозинство. Данните от медийния мониторинг на дейността на местния парламент отразяват спокойно функциониране на Общинския съвет, в който решенията се вземат с мнозинство и без особени дебати, като опозиционно настроените общински съветници са малко на брой и гравитират около основната група, формираща мнозинство. Няма налична информация за зависимост на общинските съветници.

 

РОЛЯ

Подкрепа за антикорупционни програми

В началото на мандата на новия Общински съвет няма предприети конкретни действия, насочени към разработване на антикорупционна стратегия или етичен кодекс на общинските съветници. Няма партии, представени в местния парламент, които да са подписали Обществения договор в навечерието на изборите и посредством това – да са поели официално ангажимент за провеждане на политика за превенция и противодействие на корупцията. Представителите на партиите декларират готовност за участие в разработване на антикорупционна стратегия и етичен кодекс на общинския съветник, но няма конкретни предприети действия в тази насока.

Взаимодействие с гражданското общество

Повечето партии имат предложения и са реализирали инициативи, като тези инициативи са резултат преди всичко от осъществяваната партийна дейност. Могат да бъдат посочени примери за подкрепени инициативи на граждански организации или собствени инициативи на политическите партии в полза на обществени кампании. Повечето от примерите са свързани със социална дейност, дарителски кампании и малки инфраструктурни ремонти (оказана подкрепа за СНЦ “Съпричастие” във връзка с провеждане на специализирани курсове за професионална подготовка; подкрепа за млади таланти; набиране на средства с благотворителни цели).

 

УПРАВЛЕНИЕ

Прозрачност на местните политически партии

Действията за гарантиране на повече публичност на местните политически партии могат да бъдат определени като адекватни. Сайтовете на всички партии осигуряват публично достъпна информация за лицата от местното партийно ръководство и данни за контакт с местните партийни клубове. Адресите на партийните клубове на повечето местни партии са публично известни, но в повечето от тях на видимо място не е осигурена информация за проведени срещи, взети и осъществявани кампании.

Отчетност

По данни от одитния доклад на Сметната палата относно отчетите на партиите, представени във връзка с последните местни избори, 25% от партиите, представени в местния парламент, са допуснали нарушения/отклонения от законовите изисквания за отчетност. В сравнителен план, тези резултати показват най-високо ниво на придържане към формалните изисквания за отчетност относно финансирането на предизборните кампании. Констатираната разлика следва да бъде подчертана на фона на общата картина, при която 66% от партиите, представени в изследваните общински съвети, имат пропуски във финансовите отчети по кампаниите за местните избори.

Придържане към етични стандарти

Част от партиите декларират, че имат правила за разглеждане на неетично поведение на общински съветници, но липсват конкретни примери за нейното ефективно приложение. Партиите декларират, че правилата са записани в техните устави или се упражняват от ръководителя на партията. В публичното пространство липсва информация за неетично поведение на политически лидери и общински съветници.

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Политически партии
Капацитет 3.25
Адекватни ресурси 3.50

Основни източници на финансиране на партиите 3.00

Използване на предоставеното от общината помещение за партията 4.00

Независимост 3.00

Представителност на политическите партии в Общинския съвет 3.00

Зависимост на политическите групи в ОбС от нерегламентирано влияние 3.00

Роля 2.75
Подкрепа за анти-корупционни програми 1.50

Готовност на партиите да изпълнят предизборните си ангажименти от Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 1.00

Готовност на партиите да подкрепят ефективно изпълнение на Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 2.00

Взаимодействие с гражданското общество 4.00

Нови инициативи на партията/групата в ОбС във връзка с очаквания и потребности на гражданите 4.00

Подкрепа на обществени кампании и граждански инициативи 4.00

Управление 3.50
Прозрачност на местните политически партии/кандидати 3.50

Гражданските организации могат да получат актуални данни относно финансирането на предизборните кампании на партиите/кандидатите 4.00

Партийните клубове осигуряват публична информация за дейността на местната партийна структура 3.00

Отчетност на местните политически партии/кандидати 4.00

Отчетност на местните политически партии/кандидати 4.00

Почтеност при номиниране и избор 3.00

Партиите имат правила за разглеждане на неетично поведение на общински съветници от тяхната политическа група 2.00

Липсват случаи на неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции 4.00