
2016, ОБЩИНА Пловдив
КАПАЦИТЕТ
Адекватни ресурси
Политическите партии, представени в местния Общински съвет, разполагат с необходимите материални ресурси, за са осъществяват своята дейност. Почти всички партии имат установена практика да финансират дейността си от партийна централа (основна част), от дарения и от членски внос. При парламентарно представените партии по-съществен дял на финансирането произхожда от държавната субсидия, предоставена чрез партийната централа. При по-малките политически формации съществено значение има финансирането е от членски внос и дарения от съпартийци или симпатизанти. Представителите на политическите партии демонстрират готовност за предоставяне на конкретна информация за финансирането, което е едно от малкото изключения, в сравнение с другите изследвани градове. Партиите използват помещенията както за партийна дейност, така и за срещи с граждани и за осъществяване на обществени каузи, като не на всички партии разполагат с помещения, предоставени от общината.
Независимост и представителство на интереси
Мнозинството в Общинския съвет е доминирано от временни коалиции, които често влияят на политически решения в управлението на Общината. Няма налична информация за зависимост на общинските съветници от нерегламентирано влияние.
РОЛЯ
Подкрепа за антикорупционни програми
Само половината от партиите, подкрепили Обществения договор за почтено и открито управление на местната власт, са предприели действия за разработване на дългосрочна стратегия за превенция на корупцията в общината за периода 2015 – 2019 г. Тези действия имат по-скоро символичен характер, като се изразяват в организиране на среща, на която е планирано да се разработи концепция за такава стратегия. Част от партиите са изразили декларативна подкрепа за необходимостта от създаване на етичен кодекс на общинския съветник.
Взаимодействие с гражданското общество
Само управляващото мнозинство в Общинския съвет е предложило инициативи в отговор на проведени срещи, дискусии и организирани приемни с граждани (инициативи в сферата на младежката политика, социални дейности, промени в наредбите за обществения ред и наредбите за паркиране). Могат да бъдат посочени примери за подкрепени инициативи на граждански организации или собствени инициативи на политическите партии в полза на обществени кампании.
УПРАВЛЕНИЕ
Прозрачност на местните политически партии
Сайтовете само на част от партиите на местно ниво осигуряват публично достъпна информация за лицата от местното партийно ръководство и данни за контакт с местните партийни клубове, като само в сайта на една от партиите има достатъчна и актуална информация. Само някои партии на местно ниво осигуряват публично достъпна информация за лицата от местното партийно ръководство и данни за контакт с местните партийни клубове, като само в сайта на една от партиите има достатъчна и актуална информация. Адресите на партийните клубове на част от местните партии са публично известни, но в повечето от тях на видимо място не е осигурена информация за проведени срещи, взети решения и осъществявани кампании.
Отчетност
По данни от одитния доклад на Сметната палата относно отчетите на партиите, представени във връзка с последните местни избори, 66,6% от партиите, представени в местния парламент, са допуснали нарушения/отклонения от законовите изисквания за отчетност.
Придържане към етични стандарти
Представители на повечето партии декларират, че съществуват правила и процедури за разглеждане на неетично поведение на общинските съветници, но липсват конкретни примери за тяхното приложение. В публичното пространство има единични публикации за неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции.
Основни източници на финансиране на партиите 4.00
Използване на предоставеното от общината помещение за партията 5.00
Представителност на политическите партии в Общинския съвет 2.00
Зависимост на политическите групи в ОбС от нерегламентирано влияние 3.00
Готовност на партиите да изпълнят предизборните си ангажименти от Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 2.00
Готовност на партиите да подкрепят ефективно изпълнение на Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 2.00
Нови инициативи на партията/групата в ОбС във връзка с очаквания и потребности на гражданите 3.00
Подкрепа на обществени кампании и граждански инициативи 5.00
Гражданските организации могат да получат актуални данни относно финансирането на предизборните кампании на партиите/кандидатите 3.00
Партийните клубове осигуряват публична информация за дейността на местната партийна структура 3.00
Отчетност на местните политически партии/кандидати 1.00
Партиите имат правила за разглеждане на неетично поведение на общински съветници от тяхната политическа група 2.00
Липсват случаи на неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции 3.00
2016 - За страната, стойности на индекса по стълбове