Индекс 2016
Гражданско общество
2016, ОБЩИНА Ловеч
3.32
Капацитет
3.88
Роля
2.92
Управление
3.17

Местните граждански организации в Община Ловеч получават обща оценка 3,32, което е над средното за страната. Най-високо са оценени измеренията капацитет и механизми за вътрешно управление в сектора, а най-слабо – ролята на гражданския сектор. Приносът на гражданския сектор към системата за почтеност на местно ниво е адекватен, но може да бъде надграден с инициативи за граждански контрол над работата на институциите на местно ниво.

 

КАПАЦИТЕТ

Гражданските организации имат възможност да мобилизират финансови ресурси и експертен и доброволчески капацитет за своите инициативи. В Община Ловеч функционира Проектен фонд (един от първите създадени в България). От 2015 функционира Правилник за функциониране на Общински проектен фонд, обединяващ в един документ правилата за финансиране на инициативи на граждански организации и инициативни комитети на граждани; инициативи на народните читалища; инициативи на спортни клубове; общински фонд Култура. Информация за отворени процедури се обявява на сайта на общината и в местните медии, като от 2015 година има и възможност за консултации от общинската администрация. В Правилника са посочени сроковете за кандидатстване, методиката на оценяване и всички документи за кандидатстване. Всички граждански организации имат право да кандидатстват и имат шанс да получат финансиране на конкурентен проектен принцип.

Средствата се разпределят приоритетно за дейности, свързани с образование, благотворителност, спорт, култура.

Що се касае до независимостта на гражданските организации, няма данни за зависимости или влияние от страна на политически или икономически интереси върху техните приоритети и дейност. Същевременно, този резултат следва да се разглежда в светлината на факта, че местните граждански организации не са ангажирани с инициативи за граждански контрол и мониторинг върху работата на местните власти, а темите за антикорупцията и доброто управление са извън техния профил на дейност.

 

РОЛЯ

Профилът на повечето граждански организации в общината е насочен към подкрепа на деца и възрастни с увреждания, младежи, образование и социално включване. Почти липсва активност по отношение на борба с корупция, гражданско участие и изискване на отчетност и прозрачност на институциите. Въпреки активизирането на медиите и граждански групи за искане на информация и прозрачност във вземането на решенията (например за стартирала процедура за избор на подизпълнител за „кетърингово“ хранене в детските градини) местните граждански организации остават по-скоро инертни и неангажирани с проблемите на доброто управление и институционалната отчетност.

 

УПРАВЛЕНИЕ

Организациите прилагат отчасти стандартите за прозрачност и отчетност, като отчитат публично своята дейност и резултати основно в социалните мрежи. Единични са примерите за публикуване на годишни отчети за дейността и финансови отчети.

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Гражданско общество
Капацитет 3.88
Капацитет на местните граждански организации 3.75

Местните граждански организации имат достъп до общински фондове за финансиране на обществено значими дейности 4.00

Съществува практика за предоставяне на дарения за гражданските организации от страна на местния  бизнес 3.00

Местните неправителствени организации успяват да мобилизират експерти, авторитетни личности и гражданска подкрепа в изпълнението на своите инициативи 4.00

Местните неправителствени организации могат да разчитат на подкрепа от страна на местните медии 4.00

Независимост 4.00

За последната година има медийни публикации за оказван натиск върху неправителствени организации 5.00

За последната година има медийни публикации относно създадена зависимост между граждански организации и а) местни власти, б) партии и в) бизнес 3.00

Роля 2.92
Ефективен граждански мониторинг за отчетност на управлението 2.50

Установена е практика гражданските организации да изискват информация от местните органи на самоуправление 2.00

През последната година има случаи на разкрития за злоупотреби и нередности, направени от граждански организации 3.00

Антикорупционни политики и реформи 3.33

През последната година граждански организации са инициирали или участвали във форуми и инициативи, обединяващи действията на институции и граждански организации за противодействие на корупцията 4.00

През последната година гражданските организации и институциите са участвали в разработването на антикорупционни стратегии, предложения 4.00

През последната година граждански организации са провели застъпнически кампании, свързани с противодействие на корупцията и установяване на практики за добро управление 2.00

Управление 3.17
Прозрачност 3.50

Сайтовете на гражданските организации предоставят информация относно състава на техните управителни съвети  3.00

Гражданските организации предоставят информация относно осъществени проекти и инициативи включва осъществени дейности, постигнати резултати, получени и изразходвани средства 4.00

Отчетност 2.50

Сайтовете на гражданските организации предоставят информация с отчетите за тяхната дейност 1.00

Гражданските организации имат практика да организират пресконференции, да публикуват информационни материали и да дават интервюта във връзка с техни проекти и инициативи 4.00

Почтеност 3.50

Местните граждански организации са изработили в своята практика етични кодекси, правила и стандарти за поведение 3.00

Местните организации извършват наблюдение и оценки относно изпълнението на създадени етични правила 2.00

Местните организации са част от мрежи, които създават, поддържат етични правила в работата на гражданския сектор 4.00

Няма медийни публикации за неетично/непрофесионално поведение на  представители на неправителствени организации и за обвързаности с местни бизнес интереси, политически парии и местна власт 5.00