
2016, ОБЩИНА Ловеч
КАПАЦИТЕТ
Адекватни ресурси
Политическите партии разполагат с достатъчно материални ресурси, за са осъществяват своята дейност. Бюджетът на повечето партии се формира основно от средства, предоставени от партийната централа. При останалите бюджетът се формира равностойно от партийна централа и от членски внос. По оценки на представители на партиите членската маса е недостатъчно голяма, за да бъде основен стълб при формирането на местните партийни бюджети. Партиите използват помещенията както за партийна дейност, така и за срещи с граждани и обществени каузи. В тази връзка има примери за провеждане на срещи в подкрепа на работата на общинските съветници, организиране на благотворителни дейности и други обществени мероприятия.
Независимост и представителство на интереси
Мнозинството в Общинския съвет е доминирано от временни коалиции, които влияят на основни политически решения в управлението на Общината. В местния общински съвет са оформени две крила, като решенията се вземат в резултат от динамичната подкрепа на останали членове на общинския съвет. Като цяло, доминираща практика е представителите на партиите в местния общински съвет да са членове на партиите. Няма налична информация за зависимост на общинските съветници от нерегламентирано влияние. По-съществен определящ фактор е придържането към партийните решения и то не включва елементи на нерегламентирани зависимости с цел личностно облагодетелстване.
РОЛЯ
Подкрепа за антикорупционни програми
Всички партии, подписали „Пакта за почтеност“, са декларирали готовност да работят за създаването на антикорупционна стратегия и етичен кодекс, но към настоящия момент липсват конкретни данни за предприети действия в тази насока. Същевременно, има данни за предприети конкретни действия за установяване на правила за контрол върху доставчици на обществени услуги (кетъринг в детски градини, нови правила за ефективен контрол върху сметосъбирането, контрол при предоставяне на социални услуги, реновиране на крайните квартали).
Взаимодействие с гражданското общество
Могат да бъдат посочени конкретни примери за подкрепени инициативи на граждански (събиране на средства за благотворителност на абитуриенти в затруднено материално положение; лечение на пострадали от катастрофи; кампания за почистване на градския парк; инициативи за новогодишен концерт в Ловеч, сдружение „Ловчанци“).
УПРАВЛЕНИЕ
Прозрачност на местните политически партии
Като цяло, действията за гарантиране на повече публичност на местните политически партии и техните инициативи могат да бъдат определени като адекватни. Сайтовете на повечето партии на местно ниво осигуряват публично достъпна информация за лицата от местното партийно ръководство и данни за контакт с местните партийни клубове. За някои от партиите информацията се публикува на централния сайт на партията. Адресите на партийните клубове на повечето местни партии са публично известни.
Отчетност
По данни от одитния доклад на Сметната палата относно отчетите на партиите, представени във връзка с последните местни избори, 71,4% от партиите, представени в местния парламент, са допуснали нарушения/отклонения от законовите изисквания за отчетност.
Придържане към етични стандарти
Съществува разнородна практика и специфики в разбирането за нуждата от етични правила, регулиращи обществената дейност на политическите лидери и общинските съветници. Част от партиите декларират, че имат правила за разглеждане на неетично поведение на общинските съветници (посочени са правила относно преференциалния вот и относно снемане доверието от общински съветници, които не спазват етични норми на поведение). Останалите партии считат, че не съществува необходимост от писани правил, предвид императивния характер на подобни правила в обществения живот. В публичното пространство има единични публикации за неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции, като те не визират конкретен партиен представител, а група от политически представители и администрация).
Основни източници на финансиране на партиите 4.00
Използване на предоставеното от общината помещение за партията 5.00
Представителност на политическите партии в Общинския съвет 1.00
Зависимост на политическите групи в ОбС от нерегламентирано влияние 3.00
Готовност на партиите да изпълнят предизборните си ангажименти от Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 2.00
Готовност на партиите да подкрепят ефективно изпълнение на Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 3.00
Нови инициативи на партията/групата в ОбС във връзка с очаквания и потребности на гражданите 3.00
Подкрепа на обществени кампании и граждански инициативи 4.00
Гражданските организации могат да получат актуални данни относно финансирането на предизборните кампании на партиите/кандидатите 4.00
Партийните клубове осигуряват публична информация за дейността на местната партийна структура 3.00
Отчетност на местните политически партии/кандидати 1.00
Партиите имат правила за разглеждане на неетично поведение на общински съветници от тяхната политическа група 3.00
Липсват случаи на неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции 2.00
2016 - За страната, стойности на индекса по стълбове