
2016, ОБЩИНА Кюстендил
КАПАЦИТЕТ
Адекватни ресурси
Политическите партии разполагат с определени материални ресурси, за са осъществяват своята дейност. Бюджетът на повечето партии се формира основно от държавната субсидия, предоставена чрез партийните централи. По-малка част от финансовите ресурси се осигуряват чрез членски внос и дарения за предизборни кампании, като тази практика е установена при малка част от партиите. Партиите използват помещенията основно за партийна дейност, като има примери и за тяхното използване на за работа на общинските съветници и срещи с граждани каузи. Повечето от партиите ползват помещения, които не са общинска собственост.
Независимост и представителство на интереси
Партии от широк политически спектър са представени в Общинския съвет, като в повечето случаи те препятстват определянето на политически решения от конкретни заинтересовани групи със свой тесен частен интерес. Като цяло, доминираща практика е представителите на партиите в местния общински съвет да са партийни членове. Няма потвърдена информация за зависимост на общинските съветници, но същевременно по мнението на представители на политическите партии е необходимо да се отдели внимание на темата за обществените поръчки.
РОЛЯ
Подкрепа за антикорупционни програми
Една от партиите, представени в местния парламент, се е присъединила към Обществения договор за почтено и открито управление на местната власт, като декларира, че полага усилия за изработване на дългосрочна стратегия за превенция на корупцията в общината за периода 2015 – 2019 г. и Етичен кодекс на общинския съвет. Малка част от партиите декларират готовност за осъществяване на политики, свързани с превенция и противодействие на корупцията. Въпреки декларациите на партиите, няма предприети конкретни действия в тази насока.
Взаимодействие с гражданското общество
Част от партиите са предложили и стартирали осъществяването на поне една инициатива, която е предложена от граждани (те са свързани с подобрения в инфраструктурата – поставяне на обозначителни знаци, изграждани на пешеходни пътеки). Съществуват множество примери за инициативи на граждански организации, подкрепени от основните политически партии (подкрепа на българската общност в Босилеград; подкрепа на инициатива на неправителствена организация, работеща в подкрепа на хора с увреждания и предоставяне на материална подкрепа на деца с увреждания; организиране на празнични тържества за 24 май; провеждане на турнир по шахмат; подкрепа на инициатива за неправителствена организация за предоставяне на стипендии за изявени деца в материално затруднено положение).
УПРАВЛЕНИЕ
Прозрачност на местните политически партии
Сайтовете само на част от партиите на местно ниво осигуряват публично достъпна информация за лицата от местното партийно ръководство и данни за контакт с местните партийни клубове. Адресите на партийните клубове на повечето местни партии са публично известни, но в повечето от тях на видимо място не е осигурена информация за срещите, взети решения и осъществявани кампании.
Отчетност
По данни от одитния доклад на Сметната палата относно отчетите на партиите, представени във връзка с последните местни избори, 28,57% от партиите, представени в местния парламент, са допуснали нарушения/отклонения от законовите изисквания за отчетност. В сравнителен план, тези резултати показват значително по-стриктно придържане към формалните изисквания за отчетност относно финансирането на предизборните кампании. Констатираната разлика следва да бъде подчертана на фона на общата картина, при която 66% от партиите, представени в изследваните общински съвети, имат пропуски във финансовите отчети по кампаниите за местните избори.
Придържане към етични стандарти
Правилата и процедурите за разглеждане на неетично поведение на общински съветници не са обект на внимание за повечето политически партии на местно ниво – партиите не са представили конкретни данни относно разработени етични правила и процедури за регулиране етичното поведение на общинските съветници и партийни лидери. В публичното пространство няма публикации за неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции.
Основни източници на финансиране на партиите 3.00
Използване на предоставеното от общината помещение за партията 4.00
Представителност на политическите партии в Общинския съвет 4.00
Зависимост на политическите групи в ОбС от нерегламентирано влияние 3.00
Готовност на партиите да изпълнят предизборните си ангажименти от Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 2.00
Готовност на партиите да подкрепят ефективно изпълнение на Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 2.00
Нови инициативи на партията/групата в ОбС във връзка с очаквания и потребности на гражданите 3.00
Подкрепа на обществени кампании и граждански инициативи 4.00
Гражданските организации могат да получат актуални данни относно финансирането на предизборните кампании на партиите/кандидатите 3.00
Партийните клубове осигуряват публична информация за дейността на местната партийна структура 3.00
Отчетност на местните политически партии/кандидати 3.00
Партиите имат правила за разглеждане на неетично поведение на общински съветници от тяхната политическа група 1.00
Липсват случаи на неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции 4.00
2016 - За страната, стойности на индекса по стълбове