Индекс 2016
Политически партии
2016, ОБЩИНА Кюстендил
3.03
Капацитет
3.50
Роля
2.75
Управление
2.83

КАПАЦИТЕТ

Адекватни ресурси

Политическите партии разполагат с определени материални ресурси, за са осъществяват своята дейност. Бюджетът на повечето партии се формира основно от държавната субсидия, предоставена чрез партийните централи. По-малка част от финансовите ресурси се осигуряват чрез членски внос и дарения за предизборни кампании, като тази практика е установена при малка част от партиите. Партиите използват помещенията основно за партийна дейност, като има примери и за тяхното използване на за работа на общинските съветници и срещи с граждани каузи. Повечето от партиите ползват помещения, които не са общинска собственост.

Независимост и представителство на интереси

Партии от широк политически спектър са представени в Общинския съвет, като в повечето случаи те препятстват определянето на политически решения от конкретни заинтересовани групи със свой тесен частен интерес. Като цяло, доминираща практика е представителите на партиите в местния общински съвет да са партийни членове. Няма потвърдена информация за зависимост на общинските съветници, но същевременно по мнението на представители на политическите партии е необходимо да се отдели внимание на темата за обществените поръчки.

 

РОЛЯ

Подкрепа за антикорупционни програми

Една от партиите, представени в местния парламент, се е присъединила към Обществения договор за почтено и открито управление на местната власт, като декларира, че полага усилия за изработване на дългосрочна стратегия за превенция на корупцията в общината за периода 2015 – 2019 г. и Етичен кодекс на общинския съвет. Малка част от партиите декларират готовност за осъществяване на политики, свързани с превенция и противодействие на корупцията. Въпреки декларациите на партиите, няма предприети конкретни действия в тази насока.

Взаимодействие с гражданското общество

Част от партиите са предложили и стартирали осъществяването на поне една инициатива, която е предложена от граждани (те са свързани с подобрения в инфраструктурата – поставяне на обозначителни знаци, изграждани на пешеходни пътеки). Съществуват множество примери за инициативи на граждански организации, подкрепени от основните политически партии (подкрепа на българската общност в Босилеград; подкрепа на инициатива на неправителствена организация, работеща в подкрепа на хора с увреждания и предоставяне на материална подкрепа на деца с увреждания; организиране на празнични тържества за 24 май; провеждане на турнир по шахмат; подкрепа на инициатива за неправителствена организация за предоставяне на стипендии за изявени деца в материално затруднено положение).

 

УПРАВЛЕНИЕ

Прозрачност на местните политически партии

Сайтовете само на част от партиите на местно ниво осигуряват публично достъпна информация за лицата от местното партийно ръководство и данни за контакт с местните партийни клубове. Адресите на партийните клубове на повечето местни партии са публично известни, но в повечето от тях на видимо място не е осигурена информация за срещите, взети решения и осъществявани кампании.

Отчетност

По данни от одитния доклад на Сметната палата относно отчетите на партиите, представени във връзка с последните местни избори, 28,57% от партиите, представени в местния парламент, са допуснали нарушения/отклонения от законовите изисквания за отчетност. В сравнителен план, тези резултати показват значително по-стриктно придържане към формалните изисквания за отчетност относно финансирането на предизборните кампании. Констатираната разлика следва да бъде подчертана на фона на общата картина, при която 66% от партиите, представени в изследваните общински съвети, имат пропуски във финансовите отчети по кампаниите за местните избори.

Придържане към етични стандарти

Правилата и процедурите за разглеждане на неетично поведение на общински съветници не са обект на внимание за повечето политически партии на местно ниво – партиите не са представили конкретни данни относно разработени етични правила и процедури за регулиране етичното поведение на общинските съветници и партийни лидери. В публичното пространство няма публикации за неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции.

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Политически партии
Капацитет 3.50
Адекватни ресурси 3.50

Основни източници на финансиране на партиите 3.00

Използване на предоставеното от общината помещение за партията 4.00

Независимост 3.50

Представителност на политическите партии в Общинския съвет 4.00

Зависимост на политическите групи в ОбС от нерегламентирано влияние 3.00

Роля 2.75
Подкрепа за анти-корупционни програми 2.00

Готовност на партиите да изпълнят предизборните си ангажименти от Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 2.00

Готовност на партиите да подкрепят ефективно изпълнение на Обществен договор за почтено и открито управление на местната власт 2.00

Взаимодействие с гражданското общество 3.50

Нови инициативи на партията/групата в ОбС във връзка с очаквания и потребности на гражданите 3.00

Подкрепа на обществени кампании и граждански инициативи 4.00

Управление 2.83
Прозрачност на местните политически партии/кандидати 3.00

Гражданските организации могат да получат актуални данни относно финансирането на предизборните кампании на партиите/кандидатите 3.00

Партийните клубове осигуряват публична информация за дейността на местната партийна структура 3.00

Отчетност на местните политически партии/кандидати 3.00

Отчетност на местните политически партии/кандидати 3.00

Почтеност при номиниране и избор 2.50

Партиите имат правила за разглеждане на неетично поведение на общински съветници от тяхната политическа група 1.00

Липсват случаи на неетично поведение и обвинения в корупция спрямо партийни ръководители и представители на партиите в местните институции 4.00