Индекс 2016
Общинска администрация
2016, За всички градове
3.76
1 2 3 4 5 Габрово Бургас Добрич Пловдив София Русе Стара Загора Разград Шумен Търговище Велико Търново Сливен Смолян Ямбол Варна Пазарджик Враца Кърджали Ловеч Хасково Плевен Благоевград Монтана Видин Кюстендил Перник Силистра

ОБЩИНСКАТА АДМИНИСТРАЦИЯ в Индекса на Местната система за почтеност – 2016

 

За втора поредна година, общинската администрация регистрира най-високи стойности в Индекса на местната система за почтеност, въпреки лекия спад от 3.80 точки на 3.76 точки за 2016 г. Основно предизвикателство продължава да бъде въвеждането на инструментите за електронно предоставяне на услуги, както и системата за прозрачно възлагане на обществени поръчки.

 

Потенциалът за въздействие на местната администрация върху развитието на Местна система за почтеност е оценяван въз основа на 26 индикатора, с акцент върху измеренията роля и вътрешно институционални практики на управление. Използваните източници на информация са преглед на официалните интернет страници, анкета и медиен мониторинг.

 

Изследването на капацитета на местната администрация се базира на оценка на ефективността в използването на адекватни ресурси за предоставяне на административни услуги, както и на степента на независимост в работата на служителите. Основно предизвикателство по отношение на ресурсите, освен въвеждането на електронни услуги, е и не достатъчно ефективното въвеждане на комплексното административно обслужване. Едва половината от общините са направили положителни стъпки в тази насока – все още не е масова практика използване принципа на служебното начало, а електронно предоставяне на услуги в оптимален обем предлагат само една четвърт от общинските администрации в областните центрове. Регистрирана е тенденция за влошаване стойностите на показател адекватни ресурси – от 4.3 точки през предходната година на 3.91 точки за 2016 г.

 

Показателят независимост в работата на общинска администрация запазва средна стойност от 3,58 пункта, като основният регистриран дефицит е надеждно работеща система за докладване на нередности от страна на служителите при спазване на принципите на защита от тормоз. Ясни процедурни правила в допълнение към законовите норми са регистрирани в единствено общините Бургас и Варна, но практически нито една администрация не предоставя данни за ефекта от приложение на тези правила.

Ролята на общинската администрация за изграждане на устойчива Местна система за почтеност е изследвана през призмата на четири показателя: прозрачност в провеждането на обществени поръчки, насърчаване на отчетността и участието, услуги по отношение на местните данъци и такси и управление на собствеността. Сред четирите показателя най-ниски стойности и спад в сравнение с регистрираните нива през предходната година получава насърчаване на отчетността и участието на гражданите – все още липсват устойчиви добри практики за поддържана от страна на общинските администрации обратна връзка с гражданите и потребителите на административни услуги, като в дъното на класацията се нарежда община Кюстендил.

 

Услугите по отношение на местните данъци и такси са неравномерно развити в изследваните общини, като една малка част от тях предоставят възможност за плащане на данъци и такси по електронен път, а показателят получава по-ниска средна стойност от предходната година от 3.86 точки . Систематична информация и публичност за приходите от местни данъци и такси се поддържа от по-малко от половината общини. Липса на добри практики в това отношение се регистрира за общините Кюстендил, Ловеч, Плевен.

 

Основната група индикатори за оценка приноса на общинска администрация към Местната система за почтеност са групирани в измерение вътрешно институционални практики на управление. Оценявани са прозрачността, отчетността и почтеността в дейността на администрацията. И трите индикатора получават стойности, близки до добрата оценка, съответно 3.80, 3.86 и 3.89 точки. Основен дефицит в приноса на местната администрация е прозрачността относно информационните масиви на собствеността и разпореждане с имущество.

 

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Общинска администрация
Капацитет 3.74
Адекватни ресурси 3.91

Система за качествено и в срок предоставяне на търсените административни услуги 4.44

Общината използва система за електронно предоставяне на услуги 3.37

Независимост 3.57

Създадени са правила, гарантиращи на служителите възможност да изпълняват служебните си задължения без външна намеса 3.67

Определен е ред за подаване на сигнали за нередности във функционирането на администрацията от страна на служителите 3.67

Подадените сигнали за нередности се разглеждат, като служителите могат да разчитат на конфиденциалност и защита от репресии 3.37

Роля 3.68
Прозрачност в обществените поръчки 4.10

Информацията, относно плановете за провеждане на обществени поръчки се публикува предварително на сайта на общината 4.85

Решения за завършване на процедурите по възлагане на обществени поръчки са публични 4.30

Публикувани ли са в Интернет страницата сключени договори за обществени поръчки 4.22

Публикувана информация за извършени плащания по договори за обществени поръчки 4.00

През последната година няма скандали с обществени поръчки в общината 3.11

Насърчаване на отчетност и участие 3.12

Общината поддържа обратна връзка с гражданите и потребителите на административни услуги 3.22

Планирането на общинските политики дава възможност за гражданско участие 3.02

Местни данъци и такси 3.86

Информацията относно плащането на данъците е публикувана на достъпно място в офисите/интернет сайта на общината 4.70

Осигурена и възможност за плащане на данъци и такси чрез сайта на общината 3.30

На сайта на общината се публикува редовно информация относно постъпилите приходи от данъци и такси 3.59

Управление на собствеността 3.65

Съществува списък (регистър) на недвижимата общинска собственост (сгради, земи и т.н.) с възможност за справки от гражданите 4.15

В медийни публикации от последната година не съществуват проблеми с управлението на поземления фонд 3.15

Управление 3.85
Прозрачност 3.80

Администрацията публикува на сайта на общината за обществено обсъждане проектите на стратегически документи и нормативни актове 4.00

Администрацията публикува на сайта на общината доклади и отчети за изпълнение на общинските политики 3.81

Администрацията поддържа списък (регистър) на предприятията, които са общинска собственост и отчети за тяхната дейност 3.59

Отчетност на служителите в местната администрация 3.86

Създаден е механизъм за подаване на сигнали и оплаквания от работата на служителите в администрацията 4.04

Създадено е звено с контролни функции (определен е служител в администрацията), които осъществяват проверки за подадени сигнали и оплаквания относно работата на служителите в администрацията 3.81

Резултатите от проверките се докладват на ръководството, като въз основа на това се вземат решения за санкциониране, както и действия за отстраняване на констатирани пропуски и нередности 3.74

Почтеност на служителите в местната администрация 3.89

Съществуват ли ясно разписани етични правила на общинския служител 4.26

Регламентирани ли са подходящи форми на контрол и санкции 3.67

Декларации Конфликт на интереси 3.74