Индекс 2015
Гражданско общество
2015, За всички градове
3.04
1 2 3 4 5 София Стара Загора Русе Пазарджик Добрич Враца Пловдив Велико Търново Плевен Варна Търговище Бургас Кърджали Ямбол Монтана Перник Шумен Кюстендил Смолян Силистра Габрово Хасково Ловеч Разград Видин Благоевград Сливен

ГражданскоТО общество В ИНДЕКСА НА МЕСТНАТА СИСТЕМА ЗА ПОЧТЕНОСТ- 2015

В съвременното демократично общество гражданските организации изпълняват важни функции: мобилизиране на гражданите в подкрепа на защита на обществени интереси, защита на гражданските права и интереси, функциониране като коректив на институциите. В контекста на Местната система за почтеност е важна именно третата функция – ролята на коректив на институциите на местната власт.

 

При оценката на първото измерение – капацитет на гражданските организации, са използвани два основни показателя: капацитет (измерван чрез способността за мобилизиране на финансови ресурси, финансова подкрепа от бизнеса и гражданите, мобилизиране на експерти, авторитетни личности и доброволци, подкрепа от местните медии) и независимост (измервана през призмата на данни за оказвано външно въздействие и натиск върху организации, както и на данни за наличието на зависимост между граждански организации и местни власти, партии и бизнес).

 

В тази връзка резултатите от изследването показват, че неправителственият сектор страда от липсата на достатъчно финансови ресурси. Липсата на финансови ресурси при неправителствените организации в редица градове на страната е компенсирана от успешния им опит да мобилизират нематериални ресурси за изпълнение на своята дейност. В тази връзка е много важна подкрепата от експерти, видни представители на обществото, авторитетни личности, както и ключовата роля на доброволците.

 

Като цяло независимостта на неправителствените организации е гарантирана. Изключение от общата тенденция прави Варна, в която има данни за оказван натиск върху неправителствени организации и техни активисти с цел прекратяване на тяхната дейност.

 

Второто измерение – роля и принос на НПО в местната система за почтеност – е измервана чрез възможността за провеждане на ефективен граждански мониторинг върху дейността на институциите и чрез участието в антикорупционни политики и действия на местно ниво. Във връзка с осъществяването на антикорупционен мониторинг е установена разнородна практика в страната – част от гражданските организации са изградили трайна практика за изискват информация от институциите, а на други места изискването на отчетност от местните органи на властта не е приоритет в дейността на местните НПО (Кърджали, Видин, Монтана, Силистра, Велико Търново, Русе). Положителен пример в постоянството да изискват отчетност от институциите на местната власт може да бъде даден от практиката на гражданските организации във Варна.

 

Един от дефицитите в дейността на гражданските организации в цялата страна е че не вземат активно участие в антикорупционните политики и инициативи на местно ниво, доколкото такива изобщо съществуват. Изследването констатира липса на съществени граждански инициативи на местно ниво, като изключение правят инициативите в градове, където местните организации са се включили в инициативи на антикорупционни организации, функциониращи на национално и международно ниво (в т.ч. осъществени от Асоциация „Прозрачност без граници”).

 

Третото ключово измерение – управление – е оценено през призмата на показателите прозрачност, отчетност и почтеност. Резултатите от изследването показват, че степента на прозрачността на работата на гражданските организации е висока почти в цялата страна, като тук положително въздействие оказва техният основен стремеж – да дават публичност на резултатите от своите инициативи. За съжаление, редица граждански организации не се придържат към най-високите стандарти за прозрачност и отчетност относно финансирането  на тяхната дейност. В този сегмент изследването констатира разнородна практика, като в някои градове организациите спазват единствено базисните законови изисквания да предоставят финансови отчети пред институциите, но не проявяват разбиране за необходимостта от осигуряване на публичност на тази информация и чрез своите сайтове. Негативни примери в тази насока могат да бъдат дадени от Сливен, Хасково и Перник. Позитивен пример може да бъде даден за Добрич, Велико Търново, Русе и Стара Загора, където като цяло е установена практика за публикуване на информация относно управлението и финансовите отчети на организациите.

 

Показателят почтеност е оценяван чрез оценка за практиката за създаване на етични правила  и прилагане към най-високи стандарти в дейността на неправителствените организации. Резултатите от изследването показват наличието на разнородни практики, вариращи от липса на разбиране за необходимост от етични правила, до присъединяване към мрежи, които имат етични правила, и до всеобщо разпространение на практиката за създаване на етични норми. По-проблематично стои въпросът за прилагането на етични правила, като тук стои открит въпросът за ефективното прилагане на тези кодекси – липсват данни за приложението почти в цялата страна.

 

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Гражданско общество
Капацитет 3.63
Капацитет на местните граждански организации 3.39

Местните граждански организации имат достъп до общински фондове за финансиране на обществено значими дейности 2.93

Съществува практика за предоставяне на дарения за гражданските организации от страна на местния  бизнес 2.63

Местните неправителствени организации успяват да мобилизират експерти, авторитетни личности и гражданска подкрепа в изпълнението на своите инициативи 4.07

Местните неправителствени организации могат да разчитат на подкрепа от страна на местните медии 3.93

Независимост 3.87

За последната година има медийни публикации за оказван натиск върху неправителствени организации 4.11

За последната година има медийни публикации относно създадена зависимост между граждански организации и а) местни власти, б) партии и в) бизнес 3.63

Роля 2.37
Ефективен граждански мониторинг за отчетност на управлението 2.24

Установена е практика гражданските организации да изискват информация от местните органи на самоуправление 2.74

През последната година има случаи на разкрития за злоупотреби и нередности, направени от граждански организации 1.74

Антикорупционни политики и реформи 2.51

През последната година има проведени форуми, насочени към обединяване на действията на институции и граждански организации за противодействие на корупцията 2.48

През последната година гражданските организации и институциите са участвали в разработването на антикорупционни стратегии, предложения 2.07

През последната година граждански организации са провели застъпнически кампании, свързани с противодействие на корупцията и установяване на практики за добро управление 2.96

Управление 3.10
Прозрачност 3.07

Сайтовете на гражданските организации предоставят информация относно състава на техните управителни съвети  2.63

Гражданските организации предоставят информация относно осъществени проекти и инициативи включва осъществени дейности, постигнати резултати, получени и изразходвани средства 3.52

Отчетност 3.11

Сайтовете на гражданските организации предоставят информация с отчетите за тяхната дейност 2.37

Гражданските организации имат практика да организират  пресконференции, да публикуват информационни материали и да дават интервюта във връзка с техни проекти и инициативи 3.85

Почтеност 3.13

Местните граждански организации са изработили в своята практика етични кодекси, правила и стандарти за поведение 2.89

Местните организации извършват наблюдение и оценки относно изпълнението на създадени етични правила 2.63

Местните организации са част от мрежи, които създават, поддържат етични правила в работата на гражданския сектор 3.19

Няма медийни публикации за неетично/непрофесионално поведение на  представители на неправителствени организации и за обвързаности с местни бизнес интереси, политически парии и местна власт 3.81