Индекс 2015
Медии
2015, За всички градове
2.69
1 2 3 4 5 София Варна Пловдив Монтана Шумен Плевен Ямбол Пазарджик Сливен Враца Велико Търново Русе Търговище Благоевград Разград Хасково Габрово Стара Загора Смолян Видин Кюстендил Перник Ловеч Добрич Бургас Силистра Кърджали

МедииТЕ В МЕСТНАТА СИСТЕМА ЗА ПОЧТЕНОСТ – 2015

Медиите имат ключова роля в системата за почтеност на местно ниво. Те са основен канал на връзка и комуникация между институциите на местната власт и гражданското общество. Същевременно медиите имат и роля на „куче пазач“ на интересите на местната общественост – тяхна задача е не просто да осведомяват обществеността за политическите решения, но и да осигуряват плурализъм на гледните точки и критичен анализ на процесите в местната общност. В една стабилна местна система на почтеност медиите (заедно с гражданското общество) съдействат за разследването и изобличаването на случаи на корупция и информират местната общност за корупцията и нейното въздействие. За да бъдат гарант срещу злоупотреби и нередности в управлението на местно ниво, медиите също следва да се придържат към най-високи стандарти на прозрачно и отчетно управление (ясна собственост, спазване на етични стандарти, отчетност пред аудиторията).

В Индекса на Местната система за почтеност-2015 местните медии са един от най-слабо оценените стълбове. Използваните за оценката източници на информация са дълбочинни интервюта с журналисти от печатни, електронни и интернет медии и медиен мониторинг.

Медиите получават като цяло твърде ниска оценка по показателя капацитет (ресурси и независимост). С изключение на София и някои по-големи градове, макар в повечето от изследваните общини да съществува известно разнообразие от медийни източници (като тип, собственост, идеология), те не отразяват пълния спектър от значими гледни точки и политически и социални позиции. Често пъти важни теми остават трайно извън полезрението на местните медии. Мнозинството от местните медии са в тежко финансово състояние, което според журналистите води до компромиси с високите професионални стандарти за качество и обективност (недостиг на човешки ресурси, остаряла техника, липса на специализиран софтуер).

Медиите са обект на различни форми на преки и индиректни зависимости. Макар случаите на сплашване или тормоз на журналисти във връзка с тяхната работа, както и на уволнения на журналисти поради противоречия с редактора/собственика на медията да са рядкост, много интервюирани журналисти споделят възприятия за натиск и автоцензура. Според журналистите местните власти оказват индиректен натиск върху местните медии посредством разпределението на бюджети за рекламни и информационни дейности (с малки изключения като община Плевен, където общинските власти имат свое регулярно издание, в което публикуват информация).

Най-сериозна тревога будят ниските оценки на медиите по показателя роля в местната система за почтеност. Журналистите в местните медии рядко провеждат журналистически разследвания. Макар темата за корупцията понякога да присъства в местните медии, по-скоро се касае за отразяване на разкрития на националните медии, отколкото за самостоятелни разследвания на местни журналисти. Повечето местни медии в изследваните общини през последната една година не са провели ефективни журналистически разследвания и не са разобличили случаи на корупция или злоупотреби на местно ниво (с изключение на някои примери от София, Варна, Пловдив, Враца) и интервюираните журналисти не могат да дадат примери за такива разследвания.

Местните медии отчасти се придържат към стандартите за прозрачно, отчетно и почтено вътрешно управление– повечето печатни и електронни медии публикуват информация за собствеността си (пропуски се регистрират при интернет медиите), предоставят редовно право на отговор, дават възможност за контакт на граждани. Много малко от медиите обаче изразяват пряк публичен ангажимент с етични норми (отделни медии в София, Хасково). Рядкост са примерите за активно търсене на обратна връзка от аудиторията. През последната година на практика липсват примери за проведени обучения за журналисти във връзка с етични стандарти и правила.

 

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Медии
Капацитет 3.13
Капацитет на местните медии 3.02

На местно ниво е налице разнообразие от медии 3.59

Разполагат ли местните медии с достатъчно финансови ресурси, за да изпълняват ефективно своите функции на източници на информация 2.44

Независимост 3.24

През последната една година има случаи на сплашване и тормоз над журналисти във връзка с тяхната работа 3.85

През последната година има случаи на уволнени журналисти поради противоречия  със собственика/редактора на медията 4.07

Местните власти правят опити да оказват контрол върху местни медии посредством разпределение на рекламни бюджети и информационни дейности 2.56

До каква степен местните медии определят своите приоритети според управлението на една или друга партия? 2.44

Контролиран ли е достъпът до официални и неофициални медийни източници 3.26

Роля 1.65
Разследване и изобличаване на случаи на корупция 2.07

Има разследвани и разкрити от местните медиите значими случаи на корупция 2.19

В местните медии има създадени рубрики, в които се публикува информация относно разследвания, предоставя се възможност за сигнали от страна на граждани 1.96

Информиране на местната общественост за корупцията и нейното въздействие 1.22

Налице са специализирани медийни програми, кампании, насочени към запознаване на широката публика с корупцията и начините за противодействие, добро управление 1.37

Тези програми/рубрики получават подкрепа от страна на местните власти/местния бизнес и общественост 1.07

Управление 3.28
Прозрачност на местните медии 3.46

Местните печатни и електронни медии публикуват на сайтовете си/печатните издания информация за собствеността си 3.22

Печатните медии и електронните сайтове спазват практика да посочват автора на публикуваните информационни материали, коментари и анализи 3.70

Отчетност на медиите на местно ниво 3.91

Местните медии редовно предоставят право на отговор без да е необходима външна намеса 4.93

Местните медии поддържат електронни форуми и те се използват ефективно като източник на обратна връзка и оценка от обществеността 2.89

Почтеност на медиите на местно ниво 2.48

Медията се е ангажирала да спазва етичен кодекс, установен от съответната медия или от професионално сдружение 2.11

Етичните разпоредби се прилагат ефективно, действат реални санкции, провеждат се обучения за журналисти по въпросите на етиката 2.00

Спазва се основното правило за проверка на информацията от различни информационни източници 3.78

Получават ли журналистите защита от професионална асоциация? 2.04