Индекс 2015
Бизнес
2015, За всички градове
2.43
1 2 3 4 5 София Стара Загора Пловдив Русе Шумен Ямбол Благоевград Добрич Силистра Сливен Варна Враца Габрово Бургас Перник Видин Монтана Смолян Кърджали Кюстендил Пазарджик Търговище Плевен Хасково Разград Ловеч Велико Търново

Бизнес

Бизнесът играе важна роля в Местната система за почтеност предвид определящата му роля в развитието на икономиката и договорните отношения с институциите при изпълнение на дейности, в които са вложени публични ресурси. В контекста на проблема на противодействието на корупцията често фокусът на вниманието е поставен върху готовността на представителите на публичните институции да търсят и приемат неправомерни финансови облаги, но невинаги вниманието е поставено по същия начин и върху ролята на другата страна – на тази, която епредлага подкупи и е готова да участва в корупционни действия. В тази връзка резултатите от изследването показват относително нисък принос на бизнеса в Местата система за противодействие на корупцията.

 

Капацитетът на бизнеса за превенция на корупцията  е оценен през призмата на показателите: независимост на местния бизнес от решения на местната власт и наличието, съответно; липсата на неправомерно влияние върху икономическата дейност, което затруднява дейността на бизнеса; способност на бизнеса да отстоява своите интереси, когато е засегнат от незаконосъобразни решения на местните власти чрез използване на легитимните инструменти на съдебни спорове и арбитраж. На фона на широката палитра от практики за отстояване на легитимни интереси на местния бизнес от неправомерно влияние, прави впечатление особеният пример на Варна, където вместо към съда, фирмите все по-често се обръщат за решаване на спорове към частен съдебен арбитраж.

 

Второто измерение – роля на бизнеса в местната система за почтеност, е оценено през призмата на показателите участие и подкрепа на местни антикорупционни политики  на местните власти, както и подкрепа за усилията на местното гражданското общество в тази насока. Резултатите от изследването показват,че като цяло местният бизнес не е активен участник в антикорупционни инициативи на местните власти, доколкото подобни инициативи изобщо съществуват.

 

Данните  показват, че съществуват много малко положителни примери, в които местният бизнес предлага конкретни мерки и решения за противодействие на корупцията (примери в тази насока съществуват във Варна, София, Стара Загора и Варна). Като цяло местният бизнес не оказва ефективна подкрепа за усилията на гражданското общество в превенция и противодействие на корупцията. Резултатите от изследването показват, че има установени практики за финансова подкрепа на дейността на организации, които работят предимно в сферата на социалните дейности, благотворителност, образование.

 

Като цяло липсват системно насочени действия за финансова подкрепа на граждански организации. в тази връзка е необходимо дасе подчертае положителният пример на Стара Загора, където местния бизнес оказва постоянна подкрепа чрез нарочно създаден фонд, който финансира граждански инициативи, насочени към установяване на практики за добро управление и превенция на корупцията.

 

Управлението на местния бизнес е оценено през призмата на три показателя – прозрачност отчетност и почтеност. В тази връзка изследването констатира липса на достатъчно активен подход на бизнеса и предоставянето на публичност на инициативи, насочени към социална отговорност и устойчивост. Положителни примери, които са изключение от тази практика, могат да бъдат дадени в София, Пловдив, Русе и Плевен.

 

Във връзка с втория показател – отчетност – изследването констатира, че бизнесът се придържа към законовите изисквания да предоставя своите отчети пред държавните институции, но не е особено активен в стремежа да надхвърли базисните изисквания и не се стреми към най-високите стандарти за отчетност през обществото. Изследването констатира изолирани случаи за предоставяне на публичност на отчетите чрез сайтовете на фирмите. Там, където бизнес асоциациите работят по-активно, степента на публичност на финансовите аспекти от дейността на фирмите, членуващи в тези организации, е по-висока. В тази връзка изследването констатира значително по-добро представяне в София, Русе, Пловдив, а почти същата степен в Благоевград, Перник, Сливен и Силистра.

 

Във връзка с оценката на третия показател – почтеност – изследването констатира разминаване между декларациите, че бизнесът се придържа към високи стандарти за бизнес етика, и липсата на конкретни данни, потвърждаващи практическото прилагане на политики за нулева толерантност към предоставянето на подкупи.

 

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Бизнес
Капацитет 3.09
Независимост на местния бизнес 3.09

Съществуват случаи на злоупотреба с власт от страна на органите на местното самоуправление по отношение на частния сектор 2.63

Налице е неправомерно влияние върху икономическата дейност в общината, което подкопава върховенството на закона 2.96

Бизнесът има възможност лесно да подаде жалба или да заведе дело срещу неправомерни действия на органите на местната власт 3.67

Роля 1.79
Участие и подкрепа за местните антикорупционни политики 1.80

Местният бизнес сектор участва активно като подкрепя инициативите на местните власти в сферата на противодействието на корупцията 2.07

Има случаи, в които представители на местния бизнес предлагат конкретни мерки и решения 1.52

Подкрепа на местното гражданско общество 1.78

Местният бизнес сектор подкрепя активно гражданското общество в усилията му за противодействие на корупцията 1.78

Управление 2.41
Прозрачност на местния бизнес 1.91

Големите бизнес организации на местно ниво предоставят информация за инициативи, насочени към социалната отговорност и устойчивост 2.74

Местните компании разкриват информация, която има отношение къмпротиводействието на корупцията 1.07

Отчетност на местния бизнес 3.22

Големите бизнес организации на местно ниво прилагат практики на ефективно управление и отчетност 3.22

Почтеност на местния бизнес 2.11

Фирмите от местния бизнес прилагат етични кодекси за поведение на служителите си 2.70

Местните компании водят политика на нулева толерантност към подкупването на длъжностни лица 1.52