Индекс 2015
Полиция
2015, За всички градове
2.85
1 2 3 4 5 Стара Загора Враца Монтана София Бургас Велико Търново Видин Русе Сливен Перник Варна Благоевград Габрово Разград Кърджали Шумен Ловеч Силистра Плевен Търговище Пловдив Ямбол Кюстендил Пазарджик Добрич Хасково Смолян

ОБЛАСТНИ ДИРЕКЦИИ НА МИНИСТЕРСТВО НА ВЪТРЕШНИТЕ РАБОТИ

Оценката на приноса на ОД на МВР към местната система за почтеност е формирана на база изследването на 14 обособени индикатора, информацията за които е събирана посредством анкети, официално публикувани статистически данни, допълнително предоставени данни по реда на Закона за достъп до обществена информация, както и анализ на официалните интернет страници на областните дирекции в областните центрове.

В общата класация на основните стълбове на Местната система за почтеност органите на МВР заемат шеста позиция от девет изследвани структури със средна стойност от 2,85 пункта (от максимални 5). Основно предизвикателство пред органите на МВР е подобряване параметрите на показател капацитет, с основен акцент върху ефективното използване на ресурсите и обезпечаване независимостта.

При оценката на първото измерение – капацитет на органите на МВР в изследваните общини, са използвани два основни показателя: адекватни ресурси, измерван чрез 1) степента на мотивираност на служителите, 2) удовлетвореност от финансовата обезпеченост на персонала и, 3) адекватност на материално-техническата обезпеченост, и независимост, измервана през призмата на данни по следните индикатори: 1) конкурсно начало при назначенията на полицейското ръководство, 2) кариерното развитие на състава на областните дирекции на МВР, както и 3) степен на оказвано външно въздействие и натиск върху работата на структурите на МВР.

Показател Адекватни ресурси получава средна оценка от 1,88 пункта, която е ясен симптом за дефицит по отношение ефективното използване на ресурсите в системата на МВР. Най-ниско стойност получават два от съставните индикатора – степен на мотивираност на служителите и адекватност на материално-техническата база, съответно с 1,7 и 1,74 пункта. Третият индикатор – удовлетвореност от заплащането на персонала е с най-висока стойност от 2,19 пункта, който обаче остава далеч от нивата за оптимално въздействие. В тази връзка резултатите от изследването показват, че като цяло органите на МВР в изследваните общини страдат от липсата на ефективно използвани ресурси. Положителен пример в тази насока може да бъде даден с практиката във Враца и Стара Загора, където единствено са регистрирани нива на удовлетвореност на служителите от финансовото и техническо обезпечаване на тяхната дейност.

Липсата на адекватни ресурси в редица градове на страната е компенсирана от сравнително устойчива практика за гарантиране независимостта на персоналния състав посредством добре работеща система за назначаване и кариерно израстване. Общо показателят независимост получава средна стойност за страната от 2,98 пункта. С най-висока стойност от 3,37 пункта е индикатор конкурсно начало при назначенията на полицейското ръководство – така практика е регистриране в общо 11 от изследваните 27 ОД на МВР. Индикатор кариерно развитие на полицейския състав регистрира високи стойности за градовете Враца, София-град и Стара Загора. Като цяло независимостта на органите на МВР от неправомерен натиск от страна на местни политически и бизнес фактори е сравнително гарантирана в половината от изследваните общини, като висока стойност този индикатор получава според служителите в ОД на МВР в градовете Пазарджик, Разград, Русе, Шумен и Ямбол.

 

Второто измерение – роля и принос на органите на МВР в местната система за почтеност – е измервана чрез следните индикатори 1) ефективност в разкриването на престъпления по служба с последваща облага, 2) ефективност в разкриването на престъплението „подкуп“, и 3) ефективност на проверките по сигнали за престъпления срещу избирателните права на гражданите.

Прави впечатление изключително ниското ниво на ефективност в разкриването на престъпления по служба с последваща облагасредната стойност на този индикатор е в недопустима ниските стойности от едва 1,30 пункта. От всички включени в изследването областни дирекции, само в ОД МВР Габрово е регистрирана ефективна дейност по разкриване на престъпления по служба за цялата 2014 г., а в Благоевград и Търговище нивото на ефективност е средно. Всички останали структури на ОД на МВР нямат нито един разкрит случай на престъпление по служба с последваща облага.

По-добри са показателите свързани с ефективност на разкриване на подкуп – този индикатор получава средна стойност от 3,67 пункта на база официална статистика на вътрешното министерство за 2014 г.

В специфичния контекст на предизборна ситуация (2014 и 2015 г.) от особено значение за местната система на почтеност е ефективната дейност от страна на органите на реда по отношение гарантиране избирателните права на гражданите. В общ план изследването регистрира средно ниво на ефективна организация по проверки на сигнали за престъпления срещу избирателните права на гражданите – стойността на този индикатор е 3,44 пункта, като слаби резултати са регистрирани в работата на ОД на МВР в градовете Пазарджик, Смолян, Хасково и Ямбол.

 

Третото ключово измерение – управление – е оценено през призмата на показателите прозрачност, отчетност и почтеност.

Резултатите от изследването показват, че степента на прозрачност във взаимодействието на ОД на МВР с гражданите е висока почти в цялата страна със средна стойност от 3,72 пункта, като тук положително въздействие оказва стандартизираната практика за предоставяне на достъп до информация. За съжаление, някои ОД на МВР не се придържат към най-високите стандарти за предоставяне на информация (Хасково и Смолян).

Отчетността е оценена през призмата на съдържателност и аналитичност в отчети на ОД на МВР за 2014 г., публикувани на официалните интернет страници. Средната стойност на индикатора е от 2,74 пункта поради наличието на съществени дефицити в предоставените в изследвания период отчети на ОД на МВР. Като положителни практики на отчетност, способстваща за граждански контрол и подобряване на местната среда на почтеност могат да бъдат откроени отчетите на ОД на МВР в градовете Стара Загора, Благоевград, Монтана. Формалният подход на статистическо обобщение на резултатите, който се прилага в останалите ОД на МВР не способства за открояване на тенденции и формулиране на адекватни мерки от страна на останалите публични и граждански институции за корекция на основни параметри на средата, способстващи за устойчивост на местната система за почтеност.

Показателят почтеност е оценяван чрез оценка за практиката на контрол по прилагането на съществуващите в системата етични правила. Средната стойност на показателя от 3,54 пункта свидетелства за наличие на добра инфраструктура от правила, които в голямата си част са познати на служителите. Нещо повече, индикатор принос на етичните правила за гарантиране почтеността на органите на МВР на местно ниво получава и по-висока стойност от 3,85 пункта според оценката на анкетираните служители. В този сегмент изследването констатира разнородна практика по отношение на втория индикатор – ефективно санкциониране нарушението на етичните правила. Със стойност от 3,22 пункта индикаторът откроява няколко ОД на МВР, в които политиката на санкциониране неспазването на етичните правила е позната на служителите и има необходимия възпиращ ефект по отношение дължимото поведение. Такива са случаите в ОД на МВР Пловдив, Варна, Добрич, Сливен и СДВР. Негативни примери в тази насока могат да бъдат дадени от Видин, Ловеч, Пазарджик, Смолян и Хасково.

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Полиция
Капацитет 2.43
Адекватни ресурси 1.88

Полицията на местно ниво разполага с мотивирани служители, за да изпълнява своите функции 1.70

Заплатите на служителите са конкурентни на местната икономическа среда и не са мотив за напускане на системата 2.19

Материално-техническата база на полицията е добра 1.74

Независимост 2.98

Назначенията на полицейското ръководство на местно ниво се правят въз основа на конкурси 3.37

Кариерното развитие на служители в полицията на местно ниво се правят въз основа на професионални критерии 2.78

Полицията изпълнява своите задължения, като не позволява на местни политически, икономически фактори да се намесват в работата й 2.78

Роля 2.80
Разследване на корупция 2.80

Разкрити корупционни престъпления – престъпления по служба с последваща облага (чл. 282, 283, 283 а НК) 1.30

Разкрити корупционни престъпления – подкуп (чл. 301 – 307а НК) 3.67

При сигнали за престъпления срещу избирателните права на гражданите (купуване, контролиран вот) полицията е извършила разследване, което е приключило с предаване на виновните лица на съд 3.44

Управление 3.33
Прозрачност на полицията на местно ниво 3.72

Установена е практика, при която полицията разглежда подадени молби от граждани и им предоставя отговор в установения срок 3.63

Установена е практика на активно предоставяне на информация 3.81

Отчетност на полицията на местно ниво 2.74

Съществува устойчива практика за  отчетност на полицията на местно ниво 2.74

Почтеност на полицията на местно ниво 3.54

Съществуват правила за етично поведение, които гарантират почтеността на полицията на местно ниво 3.85

В случай на нарушение на правилата се налагат наказания, като резултатите от проверките се оповестяват публично 3.22