2015, За всички градове
2015, За всички градове
Общинска администрация
Общинската администрация и механизмите на нейната организация и функциониране са в основата на Местната система за почтеност. Потенциалът за въздействие на местната администрация върху развитието на Местна система за почтеност е оценяван въз основа на 26 индикатора, разпределени отново с превес по отношение на измеренията роля и вътрешно институционални практики на управление.
Изследването на капацитета на местната администрациясе базира на оценка на ефективността в използването на адекватни ресурси за предоставяне на административни услуги, както и на степента на независимост в работата на служителите. Основно предизвикателство по отношение на ресурсите е въвеждането на електронни услуги и комплексно административно обслужване. Едва половината от общините са направили ефективни стъпки в тази насока, като пълна функционалност на електронното предоставяне на услуги има регистрирано в общините Бургас, Габрово, Добрич, Кюстендил, Пловдив, София и Стара Загора.
Показателят независимост в работата на общинска администрация получава по-ниска средна стойност от 3,58 пункта, като основният регистриран дефицит е надеждно работеща система за докладване на нередности от страна на служителите при спазване на принципите на защита от тормоз. Ясни процедурни правила в допълнение към законовите норми са регистрирани в общините Бургас и Варна.
Ролята на общинската администрация за изграждане на устойчива Местна система за почтеност е изследвана през призмата на четири показателя: прозрачност в провеждането на обществени поръчки, насърчаване на отчетността и участието, услуги по отношение на местните данъци и такси и управление на собствеността. По първия показател като добра практика следва да бъде представена платформата за публичност на информацията за обществените поръчки на община Габрово. Високи стандарти на прозрачност при провеждане на обществени поръчки са регистрирани и в общините Бургас, Велико Търново и Добрич.
Добрата практика на насърчаване на отчетността и участието е отново притежание на община Бургас чрез интернет базираната платформа за оценка мнението на гражданите при предоставяне на административни услуги и обратна връзка с анализ на регистрираните резултати и проведените действия за корекция, както и чрез системата за обществени обсъждания на важните инвестиционни проектни предложения на общината, а най-ниски стойности по този индикатор получават административните практики в общините Кърджали и Хасково.
Услугите по отношение на местните данъци и такси са неравномерно развити в изследваните общини, като една малка част от тях предоставят възможност за плащане на данъци и такси по електронен път – това са общините Бургас, Габрово, Добрич, Кърджали, Пловдив, Разград, Стара Загора и Шумен. Систематична информация и публичност за приходите от местни данъци и такси се поддържа отново от същите общини. Липса на добри практики в това отношение се регистрира за общините Враца, Кюстендил, Ловеч, Плевен.
Публичността в управлението на собствеността е оценявана през наличието на публичен регистър на недвижимата общинска собственост. Такъв с възможност за търсене по категории информация се поддържа основно в Габрово.
Основната група индикатори за оценка приноса на кметската институция към Местната система за почтеност са групирани в измерение вътрешно институционални практики на управление. Оценявани са прозрачността,отчетността и почтеността в дейността на администрацията. И трите индикатора получават стойности, близки до добрата оценка. Основен дефицит в приноса на местната администрация са инициативите, които укрепват почтеността.Етичните стандарти за работата на служителите в местната администрация все още не са се превърнали в устойчива практика. Добър модел е регистриран във Варна, където Етичният кодекс е подкрепен и от вътрешни правила за докладване неспазването на неговите норми.
Създадена е система за организация в работата на отделните звена, които позволяват качествено и в срок предоставяне на търсените административни услуги 4.81
Общината използва система за електронно предоставяне на услуги 3.78
Създадени са правила, гарантиращи на служителите възможност да изпълняват служебните си задължения без външна намеса 3.67
Определен е ред за подаване на сигнали за нередности във функционирането на администрацията от страна на служителите 3.63
Подадените сигнали за нередности се разглеждат, като служителите могат да разчитат на конфиденциалност и защита от репресии 3.44
Информацията, относно плановете за провеждане на обществени поръчки се публикува предварително на сайта на общината 4.85
Решения за завършване на процедурите по възлагане на обществени поръчки са публични 4.48
Публикувани ли са в Интернет страницата сключени договори за обществени поръчки 4.52
Публикувана информация за извършени плащания по договори за обществени поръчки 3.41
През последната година няма скандали с обществени поръчки в общината 3.15
На сайта на общината/в сградата на общината е публикувана анкетна форма за мнения и предложения на граждани 4.07
Установена е практика за отчитане становищата и предложенията на училищни настоятелства, здравни или обществени съвети при планиране на политиките в общината 2.74
Информацията относно плащането на данъците е публикувана на достъпно място в офисите/интернет сайта на общината 4.63
Осигурена и възможност за плащане на данъци и такси чрез сайта на общината 3.11
На сайта на общината се публикува редовно информация относно постъпилите приходи от данъци и такси 3.33
Съществува списък (регистър) на недвижимата общинска собственост (сгради, земи и т.н.) с възможност за справки от гражданите 4.04
В медийни публикации от последната година не съществуват проблеми с управлението на поземления фонд 3.15
Администрацията публикува на сайта на общината за обществено обсъждане проектите на стратегически документи и нормативни актове 3.96
Администрацията публикува на сайта на общината доклади и отчети за изпълнение на общинските политики 3.70
Администрацията поддържа списък (регистър) на предприятията, които са общинска собственост и отчети за тяхната дейност 3.41
Създаден е механизъм за подаване на сигнали и оплаквания от работата на служителите в администрацията 4.15
Създадено е звено с контролни функции (определен е служител в администрацията), които осъществяват проверки за подадени сигнали и оплаквания относно работата на служителите в администрацията 3.81
Резултатите от проверките се докладват на ръководството, като въз основа на това се вземат решения за санкциониране, както и действия за отстраняване на констатирани пропуски и нередности 3.78
Съществуват ли ясно разписани етични правила на общинския служител 4.15
Регламентирани ли са подходящи форми на контрол и санкции 3.67
Какви са резултатите от осъществени проверки по спазване на етичните правила 3.44
2015 - За страната, стойности на индекса по стълбове