Индекс 2015
Кмет
2015, За всички градове
3.57
1 2 3 4 5 Бургас София Габрово Русе Стара Загора Добрич Пловдив Ловеч Разград Ямбол Сливен Перник Кюстендил Шумен Велико Търново Монтана Благоевград Плевен Смолян Пазарджик Враца Търговище Видин Хасково Силистра Варна Кърджали

КметСКАТА ИНСТИТУЦИЯ В ИНДЕКСА НА МЕСТНАТА СИСТЕМА ЗА ПОЧТЕНОСТ – 2015

Кметът е централна фигура в реализацията на публични политики за общността. Потенциалът за въздействие на кметската институция върху развитието на Местна система за почтеност е оценяван въз основа на 21 индикатора, разпределени отново с превес по отношение на измеренията роля и вътрешно институционални практики на управление.

 

Изследването на капацитета на кметската институция. се базира на оценка на способността за реализация на ясна управленска визия и мобилизиране на необходимите ресурси за развитие на общността. В по-малко от половината общини в областните центрове кметовете от мандат 2011- 2015 г. са предложили управленска програма при встъпването си в длъжност. От тях едва половината поддържат стандарт на публичност и отчетност на годишна база за изпълнение на целите и задачите от управленската си програма – това са кметовете на общините Бургас, Габрово, Добрич, Русе, София и Стара Загора. В останалите случаи практиката на кметските екипи не надхвърля изискуемите по реда на действащото законодателство стратегически планове и документи за развитие. Липсата на публично достъпна програма за управление предпоставя и невъзможност за граждански контрол по отношение на нейното изпълнение.

 

Мобилизирането на необходимите ресурси за развитие на общността е практика, която отговаря на водещите стандарти относно разработването и приложението на стратегии за привличане и прозрачно управление на публични ресурси в дейността на едва една пета от кметовете с мандат 2011 – 2015 г. макар всички изследвани общини да регистрират оценки над средната.

 

Ролята на кмета за изграждане на устойчива Местна система за почтеност е изследвана през призмата на три показателя: управление на местната администрация, контрол върху доставчиците на публични услуги и взаимодействие с местния бизнес. По първия показател като добра практика следва да бъде представена политиката за привличане на компетентни служители в мастната администрация от кмета на община Габрово. Високи стандарти на прозрачност при провеждане на конкурсното начало са регистрирани и в общините Благоевград и Бургас. Обучението и кариерното развитие на служителите в администрацията са били сред приоритетите и на кметовете в общините София, Стара Загора и Ямбол.

 

Добрата практика на взаимодействие с местния бизнес е „патент“ на кмета и общинския съвет в Русе, където с активното участие на браншови организации е приета Стратегия за инвестиционен и сити маркетинг, а най-ниски стойности по този индикатор получават кметските екипи във Варна, Видин и Търговище.

 

Контролът върху доставчиците на публични услуги е сред показателите с най-ниски стойности за кметската институция в национален мащаб – едва 2,87 пункта. Добри практики са регистрирани отново в Русе, Бургас, Габрово и столична община. Във всяка от цитираните общини се поддържа в допълнение към добре работещите регистри на обществените поръчки и регистър на проектите, изпълнявани от общината с подробна информация за всеки от етапите на изпълнение, включително и с предварителна (Бургас) и последваща оценка на въздействие. Съществен дефицит остава публично достъпната информация за ефективността на контролната дейност в общините – подобна е поддържана като устойчив стандарт във Велико Търново и Добрич.

 

Основната група индикатори за оценка приноса на кметската институция към Местната система за почтеност са групирани в измерение вътрешно институционални практики на управление. Оценявани са прозрачността на бюджета и бюджетната процедура, отчетността и почтеността в работата на кметския екип.

 

Прозрачността на бюджетната процедура е индикатор са най-високи стойности (4,1) и може да се счита като почти устойчив стандарт предвид законово установените задължения в това отношение. Във всички общини, макар и с известна степен на отклонения от общото правило за ефективност, кметовете организират обществени обсъждания на проектите за бюджет. Разнородни остават практиките по отчет на изпълнението на бюджета, както и регулярността в публикуване на данни за изпълнението. Максималният стандарт на прозрачност се регистрира в Бургас, Габрово, Добрич, Монтана, Русе, София и Стара Загора.

 

Отчетността като ефективна практика на кметския екип е оценявана както по отношение на отчетите за изпълнение решенията на Общинския съвет и изпълнение на управленската програма, така и по отношение регулярното отчитане пред обществеността посредством иновативни форми на комуникация. Максималните стандарти са част от практиката на кметовете на Бургас, Габрово, Добрич, Кюстендил, София и Стара Загора. В дъното на класацията е отчетността на кметовете на Благоевград, Варна, Враца, Кърджали, Ямбол.

Основен дефицит в приноса на кметската институция са инициативите, които укрепват почтеността в неговата собствена работа.

 

ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНДЕКС Кмет
Капацитет 3.78
Ясни функции 3.58

Кметът е предложил  визия за развитието на общината 3.89

Публично достъпни са отчети за изпълнение на стратегията 3.41

Значима част от предвидените в стратегията цели са реализирани към края на настоящия мандат 3.44

Предвидими ресурси 3.98

Приета е годишна програма за инвестиционни/капиталови разходи, отчитаща нуждите на жителите на общината 4.07

Привлечени са външни ресурси по проекти, допълнителни към бюджета на общината 4.00

Публично се отчита информация за текущи и приключени проекти на общината 3.85

Роля 3.33
Управление на местната администрация 3.59

Назначенията в общинска администрация се извършват въз основа на конкурси и критерии за доказани професионални качества 3.44

Служителите в администрацията са включени в курсове за повишаване на професионалната квалификация 3.74

Контрол върху доставчици на публични услуги 3.00

Съществува публичен регистър на договорите с външни доставчици на публични услуги 2.96

Медийни публикации за неосъществен контрол върху доставчици на публични услуги 3.04

Взаимодействие с местния бизнес 3.40

Местният бизнес е консултиран периодично при приемане на нови/изменение на съществуващи регулации 3.52

Правилата за регулиране дейността на местния бизнес са публично достъпни на сайта на общината 3.56

Контролните звена на общината извършват проверки въз основа на предварително разработен план и ясни критерии 3.11

Управление 3.60
Прозрачност на бюджета 4.27

Кметът на общината представя проекта на бюджет за публично обсъждане от местната общност 4.59

Бюджетът на общината се публикува на интернет страницата на общината 4.41

публикуват данни относно изпълнението на общинския бюджет и публично обсъждане на годишния отчет 3.81

Отчетност на кмета 3.70

Кметът организира периодично приемни за граждани 3.78

Информацията относно изпълнението на важни управленски решения се публикува на сайта на общината 3.78

Съществува пряка възможност за електронна комуникация с кмета 3.56

Почтеност на изпълнителната власт/кмета 2.83

Съществува етичен кодекс/правила за поведение на членовете на управляващия екип на общината 3.04

Кметът и неговият екип са заявили публична политика за етично поведение и почтеност в дейността на администрацията 2.70

За последната година не съществува информация в медиите за неетично поведение, конфликт на интереси и корупционно поведение на членовете на управляващия екип на общината 2.74