2015, За всички градове
2015, За всички градове
Общински съвет
Законово уредените функции на Общинския съвет го превръщат в основен стълб на Местната система за почтеност. Приносът на общинските съвети, като пряко избрани от гражданите органи на местно самоуправление, е подложен на оценка посредством комплекс от 21 индикатора, разпределени с превес по отношение на измеренията роля и вътрешно институционални практики на управление.
Изследването на капацитета на Общинските съвети за 2014 г. се базира на оценка на способността им да функционират независимо от външен натиск, основно по отношение органите на изпълнителната власт. Оценени са наличието на напрежение във взаимодействието между областния управител и местния орган на самоуправление. Прегледът на практиката за 2014 г. констатира добро ниво на независимост в дейността на общинските съвети въпреки наличието на критични събития в някои от общините (Благоевград, Перник, Смолян). Единичен случай на оказан политически натиск от страна на областния управител е регистриран във Варна. Средната стойност на показателя за страната е 4,36.
Ролята на общинските съвети за изграждане на устойчива Местна система за почтеност е изследвана през призмата на два показателя: способността за осъществяване на ефективен контрол върху дейността на местната администрация и ефективността на представителство на местните граждански интереси. По първия показател най-критичен в национален мащаб е индикаторът, свързан с осъществяването на контрол върху ефективността на управлението на общинската собственост, в т.ч. и общинските фирми. Основни дефицити в това отношение са регистрирани в практиките на общинските съвети във Варна и Перник за мандат 2011 – 2015 г. Положителни практики са използвали органите на местно самоуправление в общините Бургас и Велико Търново. Вторият индикатор – за формите на достъп до актуална информация за дейността на общинската администрация практиките са разнородни. Висока степен на контрол чрез отчетност на администрацията е регистрирана в дейността на общинските съвети в Бургас, Велико Търново, Габрово, Кюстендил и Ямбол. На негативния полюс на скалата се разполагат практиките на общинските съвети във Видин, Перник и Сливен. С най-висок резултат към показателя е практиката на общинските съвети да участват ефективно при формирането на местните бюджети – общата стойност за страната е от 4,07 пункта.
Ефективността на представителството на местните граждански интереси като основна функция на общинските съвети регистрира тревожно ниска стойност от общо 3,09 пункта за страната. Проблемни остават както устойчивите практики по организиране на приемни за граждани, така и институционализирането на трайни форми на сътрудничество с граждански организации и консултирането им в процесите на формулиране на местни политики. Добри практики като функциониращи кабинети на общинския служител са регистрирани в Разград и София.
Основната група индикатори за оценка приноса на общинските съвети към Местната система за почтеност са групирани в измерение вътрешно институционални практики на управление. Оценявани са степента на прозрачност във функционирането на местните органи на самоуправление, както и формите на отчетност и спазване на стандарти на почтеност. Прозрачността регистрира най-висока средна стойност от 3,60 пункта за страната, спрямо 3,41 пункта по показател отчетност и тревожно ниските 2,93 пункта за показател почтеност.
Основният стандарт за прозрачност се задава от Общински съвет Бургас, който, в пряко взаимодействие с кмета на общината и администрацията реализират на практика пълна публичност в реално време по хода на докладните записки на кмета, предложенията и мненията на гражданите по тях преди разглеждането им от постоянните комисии на съвета. Добра практика на публичност в работата на постоянните комисии е регистрирана и в Габрово. Критично ниска оценка по показателя прозрачност от една 1,50 пункта регистрира Общински съвет Варна за мандат 2011 – 2015 г.
Отчетността на общинските съвети е важен фактор по отношение формиране на местна среда на доверие към актовете на институцията. Съществен дефицит в това отношение е наличието на устойчиви процедури и ред за разглеждане на оплаквания и сигнали, постъпили от граждани относно работата на общинските съветници. Водеща практика в това отношение регистрират общинските съвети в Бургас чрез системата на „входящата поща“ и Велико Търново, чрез специализираната постоянна комисия.
Основен дефицит в приноса на Общинския съвет са инициативите, които укрепват почтеността в неговата собствена работа. Средната стойност за страната е едва 2,93 пункта.
Областните управители се намесват в политиката и решенията на органите за местно самоуправление 4.44
Областните управители организират кампания в медиите, за да оспорят решения на ОбС 4.11
ОбС е променил свое решение след натиск от страна на областен управител/правителство 4.52
Общинските съветници участват в обсъждането на проектобюджета на общината 4.07
Общинските съветници получават информация (справки, доклади и отчети) относно резултатите от извършени действия на местната изпълнителна власт 3.78
Общинските съветници осъществяват контрол върху ефективността на управлението на общинската собственост, в т.ч. и общинските фирми 3.37
Общинските съветници (техните партийни групи) организират приемни и провеждат периодични срещи с гражданите от избирателния си район 3.26
Създаден е Граждански / обществен съвет, който включва активно работещите граждански организации в общината 2.85
Общинският съвет взема предвид становищата, предложенията и препоръките, формулирани от Гражданския/обществения съвет/НПО 3.15
Правилникът за работата на ОбС осигурява възможност за присъствие на заседанията на ОбС и неговите комисии на граждани и НПО 3.96
През последната година на заседанията на ОбС и неговите комисии са присъствали граждани и представители на НПО 3.56
На сайта на общината се публикува своевременна информация относно предстоящи заседания на ОбС и неговите комисии (дневен ред, проект на решения) 3.48
На сайта на общината се публикуват протоколи от заседанията, решения на ОбС, стратегически документи, доклади 3.41
Съществува практика за участие на граждани и представители на НПО при отчитане и оценка на резултатите от изпълнение на решения на ОбС 3.33
Съществува установен ред за разглеждане на оплаквания и предложения, постъпили от граждани относно работата на общинските съветници 3.30
Оценките и предложенията на гражданите се вземат предвид при планирането на бъдещата дейност 3.19
Своевременно се публикува информация за предстоящи обществени обсъждания (поне в 3-дневен срок преди това) 3.81
Общинският съвет е приел етичен кодекс/правила за поведение на общинските съветници 3.26
Създадена е комисия/определени са членове на ОбС, които разглеждат сигнали за неетично поведение, конфликт на интереси и корупционно поведение на общински съветници 3.00
В случай на нарушение на правилата се налагат санкции, като резултатите от проверките се оповестяват публично 2.56
Информация в медиите за неетично поведение, конфликт на интереси и корупционно поведение на общински съветници през последната година 2.89
2015 - За страната, стойности на индекса по стълбове