4.04 Община Стара Загора 2022, Инвестиционен анализ
Оценки
3.54 | избрани показатели за Общински съвет, кмет и общинска администрация, структури на съдилища и полиция, относими към средата за икономическа дейност |
3.16 | избрани показатели за гражданско общество (медии, граждански организации, бизнес и политически партии), относими към средата за икономическа дейност |
4.50 | структурирана информация за бизнеса относно правилата за икономическа дейност и административното обслужване |
4.00 | насърчаване на иновативни стартъпи и облекчени условия за нововъзникващи бизнеси |
5.00 | създадени условия за привличане на инвестиции |
Местните власти са създали много благоприятни условия за насърчаване развитието на бизнеса и за привличането на инвестиции. Равностоен принос в тази насока имат общинската администрация и кметът. Местната администрация разполага с необходимите ресурси, за да изпълнява ефективно своите функции и е подкрепяна от кметския екип чрез политиката за развитие на експертния капацитет на служителите. Тези два фактора позволяват на администрацията да предоставя административни услуги, включително и широк набор от услуги по електронен път. Администрацията осигурява адекватен достъп до относно съществуващите регистрите и документите, които са предмет на обществено обсъждане. Дефицити се установяват по отношение на разпореждането с общинска собственост и контрола върху доставчиците на публични услуги/изпълнение на договори по проекти на общината, включително и при обществени поръчки. Изследването установява и възприятия на бизнеса за прилагане на неравнопоставен подход при извършването на проверки.
Общината поддържа сайт, който представя добре структурирана информация за бизнеса. На основната страница е създадена връзка към сайта за инвестиции Invest Stara Zagora; създаден е линк, който отвежда към секция „Стопански дейности, стопанска политика и спортна политика“, където е публикувана информация за звената в общината, бланки на заявления, информация за търгове, наеми, пазари, реклама, регистри, информация за земеделие. Наред с тази информация в секция „Стопански дейности, стопанска политика и спортна политика“, в лента отдясно се съдържат препратки към други важни теми и услуги: предоставяни административни услуги и сертификати, включително и CAF (Въвеждане на обща рамка за оценка в българската администрация). Подсекция „Характеристики на Стара Загора“ съдържа информация, която е полезна за бизнеса: „Местоположение“, „Достъп до инфраструктура“, „Природни дадености“. Специализираният сайт за инвестиции и за новостартиращи бизнеси е на английски език, като информацията в него е ясно структурирана и добре визуализирана в секции: „Защо Стара Загора“ (с данни относно условия за бизнес и характеристики на района), „Set up your business“; осигурена е информация в секции „Инвестиционна подкрепа“ (насърчения и облекчения за инвеститорите), „Индустриални зони“, „Данъчни стимули“, „Инвестиционни стимули“. Информацията в подсекция „Индустриални зони“ включва информация за инвеститори в района. Публикувана е информация за контакт с екипа; осигурен е пряк достъп до Наредбата за насърчаване на инвестициите, която е приета през 2016 година и през 2022 година е подложена на обсъждане за изменения.
Кметът осъществява политика за привличане на допълнителни ресурси чрез проекти и чрез политика за привличане на инвестиции. Кметът и неговият екип използват различни механизми за комуникация и диалог с гражданите, включително и при обсъждането на стратегии и политики за развитие на общината. Дефицити се установяват относно прозрачността при избора на външни изпълнители на проекти и дейности на общината, относно контрола върху доставчиците на публични услуги/изпълнение договори по проекти на общината. Етичните правила за работата на кметския екип са общо дефинирани в Устройствения правилник за общинската администрация; в рамките на настоящия мандат има случаи на конфликт, свързани с градоустройството.
Общинският съвет се стреми да изпълнява функцията по надзор над местната изпълнителна власт, като принос за това имат активни общински съветници. Съветът е създал правила относно консултативния процес с бизнеса и гражданските организации при обсъждане на стратегически решения и при определяне на правилата за икономическа дейност, но оценките относно приложението им насочват към определен формализъм и недостатъчна активност в диалога с гражданите. Определени дефицити се установяват относно отчетността на Общинския съвет и при вземането на решения в областта на строителството и градоустройството, които извеждат на преден план въпроса за непрозрачно лобиране в полза на частни интереси.
Местният бизнес разполага с добри условия за осъществяване на икономическа дейност, включително и за насърчаване на нови бизнес инициативи и за привличане на инвестиции – приети са наредба, насърчаващи инвестициите, осигурен е адекватен достъп до информация относно предоставяните административни услуги и до регистрите, създадени са специализирани общински структури, ангажирани с инвестиционния процес и взаимодействието с бизнеса. Като цяло бизнес организациите се възползват от възможностите да предоставят становища и позиции относно промени в нормативната уредба или да предприемат собствени инициативи. Установени са критични оценки от страна на бизнеса за случаи на административен натиск върху представители на бизнеса.
На местно ниво съществува широк кръг от граждански организации, активни граждани и медии, които имат значителен принос за осъществяване на обществен контрол върху институциите, респективно за създаване на среда, благоприятстваща инвестициите и честната конкуренция между икономическите субекти.