3.97 Община Сливен 2022, Инвестиционен анализ
Оценки
3.85 | избрани показатели за Общински съвет, кмет и общинска администрация, структури на съдилища и полиция, относими към средата за икономическа дейност |
2.26 | избрани показатели за гражданско общество (медии, граждански организации, бизнес и политически партии), относими към средата за икономическа дейност |
4.50 | структурирана информация за бизнеса относно правилата за икономическа дейност и административното обслужване |
4.75 | насърчаване на иновативни стартъпи и облекчени условия за нововъзникващи бизнеси |
4.50 | създадени условия за привличане на инвестиции |
Местните власти са създали благоприятни условия за насърчаване развитието на бизнеса и за привличането на инвестиции. Равностоен принос в тази насока имат общинската администрация и кметът. Общинската администрация изпълнява ефективно своите основни функции, като за отправна точка на нейната работа служи Европейският модел за качество, чието осъществяване е подложено на анализ посредством доклади за самооценка и план за подобрение на дейността. Администрацията осигурява добро ниво на прозрачност, като публикува в достъпен и ясно структуриран вид информацията за предоставяни услуги (включително опция за граждани с увредено зрение, обособена секция за бизнеса и за инвеститорите), поддържа адекватен достъп до регистрите, до информация относно осъществяваните проекти и годишните отчети за дейността. Установена е практика за поддържане на обратна връзка с потребителите на административни услуги.
Общината поддържа сайт, който представя добре структурирана информация за бизнеса. На основната страница са създадени секции „За бизнеса“, „Инвестиции“, „Търгове и конкурси“, „Профил на купувача“, „Транспортна схема“, „Устройство на територията“, „Дружества и предприятия“, „Административно обслужване“, „Публичен регистър“.
Информацията н секция „За бизнеса“ е добре структурирана и съдържа следните информационни единици: „Административно обслужване“, ЦАИС „Електронни обществени поръчки“, „Търгове и конкурси“, „Земеползване“, „Инвестиционна програма на Община Сливен“ (с информация, формуляри, покани, вътрешни правила), „Проекти и програми“, „Общинска собственост“ и др. Особен акцент следва да се постави върху добрата практика за осигуряване на отчетност относно изпълнението на проектите и договорите на общината с изпълнители – в обособени секция на сайта „Програми и проекти“ се откриват регистър на осъществявани и приключили проекти, обща информация за тях, проведени процедури за избор на изпълнители, договори, отчети по проекти и данни за осъществяван контрол и наложени санкции.
Секция „Инвестиции“, препраща към „Инвестиционна дестинация Сливен – Ямбол“, „Актуален списък на свободните терени и други недвижими имоти“, „Формуляри и образци за кандидатстване на получаване на сертификат за инвестиция“ и др. В „Инвестиционна дестинация“ е публикувана информация относно: Инвестиционна програма на община Сливен (формуляри, покани, вътрешни правила), Бизнес каталог (с обща информация за работа сила, основни икономически показатели); „Икономически профил“, индустриални зони „Сливен Запад“ 1 и 2, „Бършен“, „Ямбол-Запад“, „Ямбол-Изток“ и „Ямбол-Юг“); данни за контакт с инвестиционно звено за ПЧИ и бизнес развитие „Инвест Сливен“. Сайтът съдържа и презентация „Технологичен и стартъп пътеводител“ с информация относно условията за подкрепа и развитие на иновативни бизнес инициативи.
Кметът осъществява политика за привличане на допълнителни ресурси чрез проекти и чрез политика за привличане на инвестиции. Той е разработил управленска програма, включваща мерки за добро управление на общината и се придържа към стандарти за отчетност относно нейното изпълнение. В общината се реализира политика за развитие на капацитета на местната администрация; създадена е система за контрол върху дейността й, както и върху дейността на общинските дружества. Във връзка с инвестиционния процес, община Сливен е приложила подход за взаимодействие и обединяване на ресурси със съседни общини, като работи по инициативата „Инвестиционната дестинация „Сливен – Тунджа – Ямбол“, за което е отличена от Оперативна програма „Региони в растеж“ в категория „Най-отговорен поглед в бъдещето“ за 2021 г.
По отношение на взаимодействието с бизнеса и с гражданските организации са предприети първи стъпки за прозрачност, като за пълноценното реализиране на открит подход са необходими и следващи действия в тази насока – правила за работа на консултативни съвети, състави, условия за тяхното участие в консултативния процес и т.н. В този процес участие има и Общинският съвет, като в разглеждания контекст се установяват определени дефицити – формален подход при обсъждането на проекти на нормативни документи; непоследователно прилагане на отчетност относно неговата работа.
Местният бизнес разполага с добри условия за осъществяване на икономическа дейност, включително и за насърчаване на нови бизнес инициативи и за привличане на инвестиции – приети са наредба, насърчаващи инвестициите, осигурен е адекватен достъп до информация относно предоставяните административни услуги и до регистрите. Като цяло, местните фирми са пасивни както при разработването и отстояването на позиции относно нормативната база, така и по отношение на участието в инициативи за добро управление.
Структурите на гражданското общество (медии и граждански организации) имат сравнително ограничен принос за осъществяване на обществен контрол върху институциите, респективно за създаване на среда, благоприятстваща инвестициите и честната конкуренция между икономическите субекти.