2.04 Община Пазарджик 2022, Инвестиционен анализ

Оценки

3.11 избрани показатели за Общински съвет, кмет и общинска администрация, структури на съдилища и полиция, относими към средата за икономическа дейност
2.58 избрани показатели за гражданско общество (медии, граждански организации, бизнес и политически партии), относими към средата за икономическа дейност
2.00 структурирана информация за бизнеса относно правилата за икономическа дейност и административното обслужване
1.00 насърчаване на иновативни стартъпи и облекчени условия за нововъзникващи бизнеси
1.50 създадени условия за привличане на инвестиции

Администрацията има изграден капацитет за предоставяне на административни услуги, включително и по електронен път. Тя осигурява достъп до необходимата информация относно административните услуги, регистрите и информация относно данъците и таксите. Дефицити се установяват относно механизмите за консултации с гражданите и бизнеса – състави на обществени и консултативни съвети и резултатите от консултативния процес, детайлни относно изпълнението на договори по проекти на общината; обратна връзка с гражданите по подадени сигнали.
Общината поддържа сайт, който осигурява относително малка по обем информация за бизнеса. Създадената секция „Бизнес и финанси“ насочва към „Данъци и такси“, „Бюджет на общината“ и „Банкови сметки“. Създадени са и секции „Профил на купувача“, „Търгове“ и „Административни услуги“. Липсва информация относно възможности за подкрепа на стартиращи бизнеси, включително и в областта на иновациите. Не е достъпна и информация относно възможностите за инвестиции, включително относно нормативен акт за насърчаване на инвестициите.
Кметът и неговият екип са разработили програма за управление на общината. Регистрирани са дефицити при отчетността при изпълнението на управленската програма, договорите за обществени поръчки. Решения относно управлението на общинската собственост поставят въпрос до каква степен се спазват етичните стандарти. По оценки на бизнеса не се прилага равнопоставен подход при осъществяването на контролната дейност спрямо частния бизнес, като има случаи на масирани проверки.
Общинският съвет е разработил отделни документи, които отразяват неговата визия за управление в различните сектори, включително и наредби относно правилата за икономическа дейност, но публичният му образ е подложен на критика поради съмнения за лобистко въздействие и спорни решения относно разпореждане с общинска собственост и относно инвеститорски интереси. Контролната функция спрямо местната изпълнителна власт се изпълнява формално; силно формализиран е и подходът за консултации и обществени обсъждания с гражданите и бизнеса.
Местният бизнес работи в определена степен на несигурност и зависимост на фирмите от решенията на местните власти. Установени са оценки относно влиянието на лобистки интереси при определяне на правилата за икономическа дейност; съществуват данни за единични случаи на злоупотреба с власт (масирани необосновани проверки, преференциално отдаване на площи, непрозрачни търгове за наем/продажба/обществени поръчки). Това провокира бизнеса да търси неофициални механизми за решение на проблемите си. Въпреки че има приети наредби за облекчаване на икономическата дейност и за създаване на индустриални зони, няма информация за тяхното практическо приложение.
Сравнително ограничен е приносът на структурите на гражданското общество (медии и граждански организации) за осъществяване на обществен контрол върху институциите, респективно за създаване на среда, благоприятстваща инвестициите и честната конкуренция между икономическите субекти.