2.32 Община Монтана 2022, Инвестиционен анализ

Оценки

3.28 избрани показатели за Общински съвет, кмет и общинска администрация, структури на съдилища и полиция, относими към средата за икономическа дейност
2.55 избрани показатели за гражданско общество (медии, граждански организации, бизнес и политически партии), относими към средата за икономическа дейност
3.75 структурирана информация за бизнеса относно правилата за икономическа дейност и административното обслужване
1.00 насърчаване на иновативни стартъпи и облекчени условия за нововъзникващи бизнеси
1.00 създадени условия за привличане на инвестиции

Местните власти полагат усилия за създаване на среда за развитие на бизнеса. Водещ принос за това има администрацията и изпълнителната власт в лицето на кмета и кметския екип. Общинската администрация е изградила система за качествено предоставяне на услуги; в процес на разработване и постепенно въвеждане са и редица електронни услуги. Определени дефицити се установяват относно публичността на информация относно обсъждани документи, проекти на решения и нормативни актове.
Общината поддържа сайт, чиято структура е в процес на развитие. Секциите, полезни за бизнеса са „Бизнес“ (насочващ към обща информация относно основните фирми, които работят в района) и „Информация и услуги“, която препраща към поддържаните административни услуги, регистри, „Строителство и градоустройство“ (съдържаща линкове към изисквания и документи, с връзка към административните услуги от Интегрираната информационна система на държавната администрация), „Профил на купувача“, „Обяви“, „Търгове“. Сайтът не предоставя друга информация относно условията за инвестиции в общината или относно условията за подкрепа на стартиращи бизнеси и иновативни икономически дейности.
Кметът използва различни механизми за връзка с гражданите, като има установена практика за отчетност относно предприеманите действия. Той осъществява контрол върху доставчиците на публични услуги, включително чрез обществени поръчки, като използва и механизмите за вътрешен одит по отношение на общинските предприятия. Контролните институции на общината прилагат равнопоставен подход при осъществяване на контролната дейност спрямо частния бизнес. Местният бизнес оценява, че е включен в консултативен процес и неговите предложения се вземат предвид, но същевременно не е осигурена висока степен на прозрачност на вече установеното взаимодействие с местните власти.
Общинският съвет е организирал работата си на базата на ясно декларирани приоритети и като цяло има добър публичен образ. По-съществените дефицити се отнасят до прозрачността в дейността на постоянните комисии и на съветниците. Местният парламент все още не е изградил ефективни и прозрачни механизми за взаимодействие с гражданите и с бизнеса при формулиране на конкретни предложения и на политики за местно развитие. В основата на тази констатация стои пасивният подход и от двете страни.
Местният бизнес осъществява свободно своята дейност, като няма данни и примери за оказване на натиск спрямо него. Изследването показва несъответствие между възможностите на местните фирми и бизнес организациите и практическото отсъствие на ангажименти към развитието на публичната среда в общността. Малка част от фирмите имат практика да изработват становища относно някои регулации и решения на местните власти. Темата за противодействието на корупцията не попада във фокуса на вниманието на местния бизнес.
Структурите на гражданското общество (медии и граждански организации) имат незначителен принос за осъществяване на обществен контрол върху институциите, респективно за създаване на среда, благоприятстваща инвестициите и честната конкуренция между икономическите субекти.