2.26 Община Кюстендил 2022, Инвестиционен анализ

Оценки

3.63 избрани показатели за Общински съвет, кмет и общинска администрация, структури на съдилища и полиция, относими към средата за икономическа дейност
2.66 избрани показатели за гражданско общество (медии, граждански организации, бизнес и политически партии), относими към средата за икономическа дейност
2.50 структурирана информация за бизнеса относно правилата за икономическа дейност и административното обслужване
1.00 насърчаване на иновативни стартъпи и облекчени условия за нововъзникващи бизнеси
1.50 създадени условия за привличане на инвестиции

Местните власти осигуряват благоприятна среда за развитие на бизнеса. Водещ принос за това има изпълнителната власт в лицето на кмета и кметския екип, които реализират мерки за осигуряване на прозрачност в управлението и политика за развитие капацитета на местната общинска администрация. Администрацията има създаден капацитет за ефективно предоставяне на административни услуги, включително и по електронен път. Тя осигурява необходимата публичност относно регистрите, обсъжданите документи и политики, като една от предпоставките за улеснен достъп е вградената в сайта опция за споделяне на документите м различни електронни формати и чрез различни платформи и социални мрежи.
Общината поддържа сайт, чиято структура е насочена по-скоро към нуждите на гражданите. На основната страница са създадени секции „Електронни услуги“ и „Регистър АОС“; ОУП, Устройство на територията“, „Земеделие и гори“, „Туризъм“, социални дейности, „Програми и проекти“ няма отделна секция за бизнеса; „Профил на купувача“. Информацията относно решенията и наредбите на Общинския съвет е публикувана в секция „Общински съвет“, като достъпът до документите и проектите на наредби и решения се осигурява на няколко стъпки. Липсва информация относно възможности за подкрепа на стартиращи бизнеси и иновативни икономически дейности. Информацията относно привличането на инвестиции е ограничена – в секция „Устройство на територията“ са публикувани постъпили уведомления относно „Инвестиционни намерения“.
Позитив в работата на кметския екип е прекият диалог с гражданите и бизнеса и организирането на дейността на администрацията, така че да бъдат осигурени публичност чрез въвеждането на новите технологии и споделянето на информация чрез съществуващите социални платформи. Местният бизнес е консултиран периодично при приемане на нови регулации или при изменения на съществуващи такива. Като дефицит се очертава липсата на конкретизирани правила относно реда за включване на бизнеса в обществени обсъждания и на отчетност относно осъществявания контрол върху доставчици на публични услуги и изпълнители на договори по проекти на общината, включително и обществени поръчки.
Общинският съвет изпълнява ефективно функциите по контрол върху дейността на кмета и на общинските предприятия. Консултативният процес на Съвета с бизнеса и гражданските организации е съпроводен както от добри практики (спазени стандарти за публичност на информацията относно обсъждани документи и решения), така и от липса на информация относно правилата за формиране на обществени и консултативни съвети и на прозрачност при вземане на някои решения за промени в правилата за икономическа дейност.
Бизнесът осъществява свободно своята дейност, като не съществуват случаи на злоупотреба с власт спрямо частния бизнес. Местните власти са предприели стъпки за намаляване на административната тежест за бизнеса. Създадена е индустриална зона с изградена инфраструктура и комуникации, но процесът по нейното развитие е спрян в периода на пандемията. Взаимодействието между бизнеса и институциите се свежда по-скоро до разрешаването на конкретни проблеми, без да притежава характеристиките на стратегическо и разностранно сътрудничество. Местните фирми и бизнес организациите подкрепят принципно идеята за антикорупционни политики, но се придържат към пасивен подход и към разбиране, че местните власти следва да имат основна инициатива в тази област.
Сравнително ограничен е приносът на структурите на гражданското общество (медии и граждански организации) за осъществяване на обществен контрол върху институциите, респективно за създаване на среда, благоприятстваща инвестициите и честната конкуренция между икономическите субекти.