2.00 Община Варна 2022, Инвестиционен анализ
Оценки
3.17 | избрани показатели за Общински съвет, кмет и общинска администрация, структури на съдилища и полиция, относими към средата за икономическа дейност |
2.32 | избрани показатели за гражданско общество (медии, граждански организации, бизнес и политически партии), относими към средата за икономическа дейност |
2.50 | структурирана информация за бизнеса относно правилата за икономическа дейност и административното обслужване |
1.00 | насърчаване на иновативни стартъпи и облекчени условия за нововъзникващи бизнеси |
1.00 | създадени условия за привличане на инвестиции |
Администрацията има създаден капацитет за предоставяне на административни услуги, включително и по електронен път. Управлението й се основава на частично реализиране на основните принципи за прозрачност, отчетност и почтеност, като са установени дефицити, изразяващи се в непоследователна практика по публикуване на отчети относно дейността на институциите, публикуване на документи и регистри на несистематично място в различни секции на сайта. До определена степен това затруднява ефективното участие на гражданите и бизнеса в обсъждането на политики за развитие на общината и на изменения на нормативната база.
Общината поддържа сайт, който предвид мащаба и икономическото й значение за региона, не осигурява адекватен достъп до информация относно дейността на бизнеса. Създадената секция „За бизнеса“ препраща към „Профил на купувача“, Информационен център за еврофондовете и към секция за подаване по електронен път на документи по Закона за туризма. Информацията в сайта е структурирана по начин, който затруднява достъпа до документи и регистри поради публикуването им на несистематично място в секции с други наименования. Съществува и официален туристически портал, който е насочен към туристите. Липсва информация относно възможности за подкрепа на стартиращи бизнеси, включително и такива в областта на иновациите.
Изпълнителната власт в лицето на кмета и кметския екип полагат усилия за развитие на капацитета на служителите в общинската администрация и за привличане на инвестиции; дефицити се установяват относно прозрачността при избора на външни изпълнители на договори по проекти на общината, включително и по обществени поръчки, както и относно контрола за изпълнението на тези договори. Регистрирани са възприятия за неравнопоставен подход при контролната дейност спрямо частния бизнес. Общината е предприела първи стъпки за привличане на инвестиции (създаване на нормативна база, определяне на терени за индустриални зони), като намеренията за създаване на индустриални зони са стопирани и са в процес на преразглеждане и потенциално подобрение.
Общинският съвет се стреми да осъществява контрол върху изпълнителната власт и да осигурява публичност на своята работа. Съветът е приел Наредба за привличане и насърчаване на инвестиции с общинско значение. Дефицити се установяват при вземането на решения и нормативни актове, отразяващи лобистко въздействие и неспособност за отстояване на независимост от влиянието на частни интереси.
Местният бизнес разполага с добри условия за осъществяване на икономическата дейност, като в тази връзка следва да се посочат подобреното административно обслужване и по-лесният и бърз достъп до документи и услуги, предоставяни по електронен път. Механизмите за обществени консултации и диалог с бизнеса са непоследователно реализирани, като оценката на заинтересуваните страни е за дефицит на прозрачност и равнопоставеност. Доколкото съществуват, механизмите за взаимодействие с местния бизнес са формално реализирани и част от фирмите нямат възможност да участват в процеса на изработване на регулации за икономическата дейност.
Принос на медиите за осъществяване на обществен контрол върху институциите, респективно за създаване на среда, благоприятстваща инвестициите и честната конкуренция между икономическите субекти: незадоволителен, поради зависимост на местните медии от финансови средства и от условията за достъп до информация. Принос на гражданските организации: скромен, с малки изключения.