2.26 Община Благоевград 2022, Инвестиционен анализ
Оценки
3.17 | избрани показатели за Общински съвет, кмет и общинска администрация, структури на съдилища и полиция, относими към средата за икономическа дейност |
2.63 | избрани показатели за гражданско общество (медии, граждански организации, бизнес и политически партии), относими към средата за икономическа дейност |
3.00 | структурирана информация за бизнеса относно правилата за икономическа дейност и административното обслужване |
1.00 | насърчаване на иновативни стартъпи и облекчени условия за нововъзникващи бизнеси |
1.50 | създадени условия за привличане на инвестиции |
Местните власти осигуряват сравнително благоприятна среда за развитие на бизнеса и за привличане на инвестиции. Общинската администрация разполага с изграден капацитет за предоставяне на административни услуги за бизнеса и е основният институционален стълб в общината. Местната изпълнителна власт в лицето на кмета и кметския екип полагат усилия за привличане на инвестиции и допълнителни средства за развитие на общината, дефицити се установяват относно контрола върху доставчиците на услуги и други изпълнители на договори по проекти на общината. Общинският съвет е приел Наредба за насърчаване на инвестициите, която е актуализирана в началото на 2022 г. и е осигурен адекватен достъп до документа.
Общината поддържа сайт, който осигурява основна информация относно дейността на бизнеса, като в секция „Икономика“ е публикувано ограничено количество информация за сектори, които са значими за региона – селско стопанство, туризъм, строителство. Липсва информация относно възможности за подкрепа на стартиращи бизнеси, включително и в областта на иновациите. Информацията относно привличането на инвестиции е ограничена – в процес на разработване е сайт за инвестиции, отделни елементи на информация относно публични инвестиции на общината са публикувани в секция строителство.
Местният бизнес разполага със сравнително благоприятни условия за осъществяване на своята дейност. Като дефицит се очертава по-пасивният му подход при обсъждането на регулации на икономическата дейност и на политиките за развитие на общността. Този подход е резултат и от недостатъчно ясно установените правила за консултативния процес от страна на институциите на местната власт и местното самоуправление. Темата за етиката в бизнеса и участието в антикорупционни инициативи не стоят на вниманието на местните фирми и бизнес организациите.
Сравнително ограничен е приносът на структурите на гражданското общество (медии и граждански организации) за осъществяване на обществен контрол върху институциите, респективно за създаване на среда, благоприятстваща инвестициите и честната конкуренция между икономическите субекти.